Formannen har ordet - september 2019

Formann BTF

Kjære kollega! Foreningshøsten har hatt en knallstart med svært godt oppmøte på sesongens to første møter. Gledelig å se at det er flere medlemmer både på kurs og det sosiale i etterkant av møtene.

Vi kan takke Fagkomiteen og Privat Sektor for dette. Vi har fått middag i eget trivelig lokale på Litteraturhuset. Det skaper en mer hyggelig og rolig atmosfære.

Som noen av dere har lagt merke vil det i årets budsjett bli fremmet forslag på oppussing av lokalene i Markeveien. Da disse lokalene ble kjøpt for deler av midlene fra hussalget i Foreningsgaten var intensjonen at våre nye lokaler skulle være et møtested, faglig og sosialt for våre medlemmer, ikke bare et lokale for styremøter. Lokalet har vært brukt av enkelte medlemmer for små samlinger slik som kvalitetssirkler. Slik lokalet fremstår i dag er det mer som et styrelokale med et stort styrebord. Varme og ventilasjonsanlegget er utdatert og ute av funksjon. Dagens styre ønsker å revitalisere tanken om Markeveien 12 som et kurs og møtelokale for små til middels store grupper. Tanken er å flytte møtene i privat sektor til våre egne lokaler. Vi tenker at styrebordet kan slankes og flyttes litt mer til siden i lokalet for å gjøre plass til flere bord og stoler, samt et enkelt AV-anlegg med projektor og lydanlegg. Det er også et ønske om å skape et mer intim ramme rundt det sosiale etter møtene. I tillegg til økonomiske besparelser, har vi da lokalet så lenge vi ønsker det ut over kvelden og vi kan få de gode diskusjonene i etterkant slik vi fikk på det siste møtet i september. Ofte kan samtalene rundt bordene etter møtet være vel så fruktbare som forelesningen.

Det er mulig noen satt kaffe i halsen da de så at årets innkalling til generalforsamling hadde noe annet enn torsk på menyen. Oktober er ikke den beste sesongen for torsk og vi i styret vil gjerne prøve noe nytt i nye lokaler. Nova er restaurant på Hotel Norge er etter hvert blitt velkjent i Bergen for sitt moderne og uformelle fine-diningkonsept. Så får vi se om det faller i smak for våre medlemmer. Veien opp til Markeveien 12 etter middag er kort, så vi håper så mange som mulig slår følge opp etter middagen.

Tusen takk til Sturle Tvedt for lang og god innsats. Han har hatt lang fartstid i BTF i flere verv, inkludert formann. BTF er avhengig av slike ildsjeler for å opprettholde et godt og variert tilbud til våre medlemmer. Vi trenger en fin blanding av erfarne og nye for å sikre rekruttering og kontinuitet. Valgkomiteen har således gjort en god jobb med dette i år også.

Med ønsker om en fin høst,

Eirik Torjuul Halvorsen

Formann