Hilsen fra lederen, april 2020

Leder i medlemsbladet Speilet nr 1/ 2020

Speilet nr 1/2020 finner du her

Kjære medlemmer,

Enten vi vil det eller ikke så tenker jeg at man kan fastslå at vi lever i en historisk tid akkurat nå. Et
virus som har etterlatt et uslettelig minne i verdenshistorien.

Når man våkner om morgenen så våkner man til en virkelighet som er mere uvirkelig enn drømmenes verden. ‘Sometimes truth is stranger than fiction’ var det noen som sang på 90-tallet. Dem kunne nok ikke ane den gangen hvor rett dem skulle få...

Jeg vil rette en stor takk til Fylkestannlegen og Den norske tannlegeforening, som på forbilledlig vis har gitt informasjon og veiledning. Og Fylkeskommunen som har opprettet 9 coronaklinikker i Trøndelag. ‘I krisesituasjoner er nemlig samarbeid viktigere enn alt av utstyr’ står det i boka ‘I tilfelle dommedag’ (side 40) fra Egil Aslak Aursand Hagerup, som er blitt en bestselger.

I dagene som er gått har undertegnede deltatt i flere digitale konferanser, både med Tannlegeforeningen og Fylkestannlegen. Generelt så har det jo vært et enormt bruk av datateknologi i lockdown-perioden. Det blir spennende å se hvorvidt dette vil fortsette den dagen da verden er blitt normal igjen. I forrige TIME-magazine sto det blant annet om et program som gjør det mulig at møtedeltakere møtes som hologram og ikke fysisk. Ihvertfall miljøvennlig, tenker jeg. I skrivende stund er NTFs Forum for tillitsvalgte avlyst. Tradisjonelt kringkastes årets første utgave av Speilet rett etter dette forum, men siden dette ikke er tilfelle i år så kommer Speilet allerede nå.

En tanke rundt coronatiden er at alt man tar for gitt, ikke er en selvfølge. Også det å gå på jobb. Selv om det er travelt til tider så merkes det når man over natta blir beordret til å ikke gå på jobb bortsett fra akuttbehandling. Jeg tenker de fleste av oss vil etter coronatiden oppleve en stor takknemlighet i forhold til de dagligdagse tingene vi tar som en selvfølge. Som for eksempel å gå på jobb som normalt. ‘It’s the little things that matter’ som Robert DeNiro sier i filmen ‘Awakenings’. Det er viktig å være takknemlig over tingene vi faktisk har. Ren luft og rent vann, for eksempel- ingen selvfølge i mange deler av verden.

I forrige utgave av Speilet orienterte undertegnede om NTFs forsøk på dialog med Helfo og Helsedirektoratet og ønske om revisjon av direkteoppgjørsavtalen med Helfo. Blant annet reagerer NTF på at Helfo tilsynelatende har gått bort fra tilbakemeldingspyramiden og umiddelbart går for maksimal straff når dem er uenige med tannlegen. Slik jeg har forstått det så har NTF fått gehør for sine innspill. De fleste av oss i NTTF har ikke hatt noen problemer med Helfo. Jeg tenker at jeg i den forbindelse retter en stor takk til tidligere Rådgivende tannlege Jørn Herje for god veiledning og gode Helfo-kurs gjennom flere år. Dessverre er Jørn Herje ikke Rådgivende tannlege for Helfo lenger og mange opplever at det er vanvittig vanskelig å komme i kontakt med de nye Rådgivende tannlegene i Helfo. Dette er uheldig, spesielt for alle nyutdannede tannleger som ikke har hatt muligheten av de tidligere lokale Helfo-kursene og veiledning. I den forbindelse minnes det om veilederen ‘God klinisk praksis’, ikke feil å lese den innimellom. Og så hadde det vært meget ønskelig med et adekvat antall Rådgivende tannleger i Helfo.

For en liten stund siden ble undertegnede informert av kasserer at alle medlemmer har betalt medlemskontingent til lokalforeningen. Det går an å glemme å betale lokalforeningskontingenten, men det koster kasserer unødvendig tid og arbeid å måtte purre mange ganger. Husk at det ble vedtatt nye vedtekter på forrige Representantskap, det presiseres at ubetalt lokalforeningskontingent blir sett på som ubetalt kontingent til NTF og vil kunne føre til eksklusjon fra NTF.

En ting som skaper mye diskusjoner er kostnadene for IT som for ikke så mange år siden var ubetydelige, men så har det bare gradvis vært en gradvis innføring av større og større kostnader til alt som har med IT å gjøre og nå løper kostnadene bare mere og mere løpsk. På kort tid har kostnadene til Norsk helsenett blitt doblet uten av vi har e-resept eller elektronisk samhandling (enda?). Og mange andre IT-relaterte kostnader som bare stiger og stiger uten at vi kan øke honorarene våres i samme takt. For da vil vi miste pasienter. Dette begynner å bli uholdbart.

Undertegnede har foreslått forskjellige ting til hovedstyret i NTF, blant annet et journalprogram som driftes og faktureres av NTF. Dette er dessverre ikke mulig siden dette vil utløse enormt merarbeid for NTF. Er det noen som har et godt forslag så mottas det med takk.

Juridisk avdeling i NTF jobber med å løse opp NTTFs organisasjonsfond for å frigjøre midlene til lokalforeningen NTTF. Organisasjonsfondet utløser veldig mye ekstra administrasjonsarbeid uten at midlene blir brukt til noe. Forståelig nok har juridisk avdeling i de siste ukene vært nødt å prioritere coronasituasjonen, men vi vil vel etterhvert få svar. Nå skal tannklinikkene gjenåpnes forsiktig fra og med 20.04. NTF informerer fortløpende.

God lesing!

Niklas Angelus, leder i Nord Trøndelag TF