Oppdaterte anbefalinger fra Helsedirektoratet

Helsedirektoratet har oppdatert sine anbefalinger til tannhelsetjenesten. Anbefalingene finner du under Kapittel 5 - Kommunehelsetjenesten og tannhelsetjenesten på www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus

Lukk melding
Oppdaterte anbefalinger fra Helsedirektoratet

Lukk melding

Munnhelsedagen

Fokus på munnhelse

Verdens munnhelsedag markeres 20. mars hvert år, og har som mål å sette fokus på viktigheten av god munnhelse og forankre betydningen av munnhelsen for den generelle fysiske helsen og velværet.

Under finner du mer informasjon om tematikken rundt markeringen de siste årene.

Dårlig munnhelse og manglende tenner er ofte svært synlig og kan forsterke skillet mellom “oss" og "dem" - noe som kan føre til utenforskap.

Den norske tannlegeforening og Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo gikk sammen om å belyse temaet gjennom et frokostseminar på Kulturhuset 20. mars.

Hvert år rammes rundt 12 000 personer av hjerneslag i Norge, inkludert stadig flere yngre. Som en følge av økning i andelen eldre antar Landsforeningen for slagrammede at antall slag i Norge trolig vil øke med 50% i de neste 20 år. Det er altså mange, mange tusen som sliter med senskader etter slag – noe blant annet går hardt utover munnhelsen og livskvaliteten.

Mange slagrammede opplever nedsatt førlighet og/eller lammelser i ansikt munn og/eller tunge som en konsekvens av slaget. Mange slagrammede har i tillegg et høyt forbruk av medikamenter som kan gi munntørrhet. Munntørrhet og nedsatt munnhelse kan gjøre det vanskelig å spise, svelge, snakke og fungere sosialt, og kan bety en kraftig reduksjon av livskvaliteten. Men til tross for at rundt en tredjedel av slagrammede sier at de opplever redusert munnhelse etter slaget får denne pasientgruppen verken god nok informasjon om forebygging eller en tilrettelagt behandling for disse problemene.

Mer informasjon:

Målet for markeringen av Munnhelsedagen 2017 var å øke kompetansen i befolkningen og blant NTFs medlemmer om symptomer på munn- og halskreft slik at tannlegene kan bidra til en raskere diagnostisering, og viktigheten av livslang oppfølging av munnhelsen for kreftpasienter. Markeringen var et samarbeid mellom NTF, Kreftforeningen, Munn- og halskreftforeningen og Det odontologiske fakultet ved UiO.

FAKTA OM KREFT OG MUNNHELSE

• Over 33 000 personer i Norge får en ny kreftdiagnose hvert år.
  • Tannlegene er eksperter på munnhulediagnostikk og har en avgjørende rolle når det gjelder screening og tidlig diagnostikk av munn- og halskreft.
  • Ved utgangen av 2015 var det mer enn 250 000 personer her i landet som hadde eller hadde hatt kreft.
  • 100 % av munn- og halskreftrammede, 80 % av de med ved stamcelletransplantasjon og 40 % av pasienter med kurativ kjemoterapi behandlet for kreft i andre deler av kroppen opplever senskader og kroniske plager i munnhulen som en følge av kreftbehandlingen.
  • Orale komplikasjoner underveis i en kreftbehandling kan føre til at behandlingen må endres, utsettes eller stanses. Det er derfor viktig at pasientene blir undersøkt og får gjennomført nødvendig tannbehandling før kreftbehandlingen settes i gang.
  • Tannlegene bør komme tidlig på banen og være en integrert del av tverrfaglige team underveis i kreftomsorgen for å begrense orale komplikasjoner og senskader.
  • Munntørrhet er en av de vanligste orale komplikasjonene for kreftpasienter, og rammer opptil 80% av visse pasientgrupper.

Å ha en sunn munn dreier seg om mye mer enn å ha et pent smil. Sykdommer og tilstander i munnen kan påvirke en lang rekke helseproblemer - og omvendt.

I 2016 var temaet ”Sunn munn. Sunn kropp”. Målet var å sette munnhelse inn i et større folkehelseperspektiv og se på den gjensidige påvirkningen munnhelsen har på vår generelle fysiske og psykiske helse.

plakat munnhelsedag 2016

I forbindelse med Verdens munnhelsedag 2015 dannet Den norske tannlegeforening (NTF), Norsk Tannpleierforbund (NTpF) og Diabetesforbundet felles front i kampen mot diabetes.

Diabetes og munnhelse er tett knyttet sammen, og tannhelseteamet sitter i en unik posisjon for å kunne avdekke diabetes type 2 på et tidlig stadium.

Diabetes - et folkehelseproblem
Det er anslått at ca 350.000 nordmenn har diabetes - og rundt halvparten av dem vet ikke om det. Konsekvensene av ubehandlet diabetes kan være svært alvorlige. Ustabilt blodsukkernivå over lang tid ødelegger nerver og blodårer, overbelaster nyrene og øker risikoen for infeksjoner. Dermed er personer med diabetes også spesielt utsatt for tannkjøtt sykdommer og infeksjoner i munnhulen.

Tannhelseteamet kan ofte  være førstelinje i å avdekke sykdommen, hjelpe flere til å få stilt diagnosen, og dermed få riktig behandling og informasjon.

Her finner du informasjonsmateriell fra kampanjen:

Sist oppdatert: 26. oktober 2019