Juridisk bistand og medlemsrådgivning

Avtale

Den norske tannlegeforenings (NTF) advokater yter gratis juridisk bistand i saker som knytter seg til medlemmers yrkesutøvelse.

Kontaktinformasjon til juridisk medlemsrådgivning:

E-post: jus@tannlegeforeningen.no
Telefon: 22 54 74 00 - mandag, onsdag og torsdag: 1200-1530

Her finner du våre retningslinjer for juridisk bistand, med vilkår og begrensninger for medlemstilbudet.

Retningslinjer for juridisk bistand i NTF

Revidert oktober 2024

Last ned pdf av Retningslinjer for juridisk bistand i NTF , 62.2 kB. (2024)

Avdeling for jus og arbeidsliv har spisskompetanse i juridiske spørsmål som gjelder tannlegers yrkesutøvelse.

Kjerneområdet for den juridiske rådgivningen er arbeidsrett, kontraktsrett og helserett. Innenfor kontraktsrett bistår vi særskilt med rådgivning og tvisteløsning knyttet til samarbeidskontrakter mellom næringsdrivende medlemmer.

Også andre henvendelser knyttet til yrkesutøvelsen og praksisdrift besvares i en viss utstrekning, for eksempel henvendelser som gjelder valg av organisasjonsform, kjøp og salg av virksomhet, personvern og erstatningsrett.

NTF gir generell rådgivning på områdene skatt og pensjon, og har følgende avtaler med eksterne tjenesteytere for NTFs medlemmer:

  • Avtale med Gabler om rabattert pris på individuell pensjonsveiledning og pensjonsfaglig bistand.
  • Avtale med Skattebetalerforeningen om rabatt på veiledende timepriser for skatte- og avgiftsrettslig rådgivning.
  • Vi yter ikke bistand i privatrettslige spørsmål, men Akademikerne Pluss har et medlemstilbud som blant annet omfatter familierett, arverett og husleie.

Les mer om de ulike avtalene under Medlemsfordeler / Fordelsavtaler

  • Tilbudet forutsetter en medlemstid i NTF på minst 3 måneder for medlemsrådgivning, og i minst 6 måneder for representasjon i megling, forliksråd eller domstol.
  • Medlemstid som studentmedlem likestilles med ordinær medlemstid.
  • Saken må ha oppstått etter karenstidens utløp.
  • Bistand gis også til selskaper der ett eller flere medlemmer har bestemmende innflytelse over selskapet.
  • I tillegg må medlemmet være á jour med medlemskontingenten.
  • Pensjonistmedlemmer har ikke rett til juridisk bistand.
  • Studentmedlemmers rett til bistand er begrenset til det som gjelder overgangen til yrkesutøvelsen, samt saker som gjelder autorisasjon/lisens.
  • NTF rådgir ikke i saker der medlemmet samtidig er representert ved annen advokat.

Dette skjer etter at saken er sendt inn:

  • Du får en e-post som bekrefter at saken er mottatt.
  • Du blir kontaktet av en av våre rådgivere så snart som mulig. Hvis vi vurderer at saken haster, vil den få prioritet.

Alle saker blir behandlet fortrolig. Dersom saken gjelder et advokatoppdrag, vil opplysningene bli behandlet konfidensielt i henhold til lov- og avtalefestet taushetsplikt, samt advokatetiske regler. Alle opplysninger i saken er underlagt tilgangsbegrensninger i vårt saksbehandlingssystem.

Omfanget av juridisk bistand i den enkelte sak avgjøres etter en konkret og individuell vurdering, og avhenger av blant annet saksområde, kapasitet og hastegrad.

Mange saker er begrenset til enkle råd og svar på avgrensede spørsmål over telefon eller e-post, eller veiledning om hvordan medlemmet selv kan ta saken videre. I noen saker – normalt innenfor arbeidsrett, kontraktsrett og helserett – kan det gis mer omfattende bistand.

Etter en konkret vurdering kan vi representere et medlem i møter med motpart eller offentlige myndigheter.

Avdelingsleder for jus og arbeidsliv og generalsekretær tar stilling til om en sak skal bringes inn for rettsapparatet, etter råd fra ansvarlig advokat.

Dersom medlemmet ikke legger frem alle relevante opplysninger og/eller ikke følger råd og anbefalinger, forbeholder vi oss retten til å tre ut av saken. Før slik avgjørelse fattes, skal saken drøftes med medlemmet.

NTF kan etter en konkret vurdering dekke hele eller deler av idømte sakskostnader.

I noen saker har medlemmer av NTF motstridende interesser. Regler for god advokatskikk og hensynet til enkeltmedlemmer innebærer at vi ikke kan bistå ett medlem i en konflikt med et annet medlem.

Vi tilbyr mekling i de aller fleste saker der det er uenighet mellom tannleger som er medlemmer av NTF. Mekling innebærer at en advokat forsøker å få til en løsning i minnelighet mellom partene etter å ha hørt begge parters syn på konflikten. Mekling foregår oftest per telefon og e-post, men også i møte med partene. Mekling med bistand fra sekretariatet er kostnadsfritt for medlemmene utover medlemmenes egne reiseutgifter hvis det avtales møter.

Målet er å komme frem til en frivillig forliksavtale som avslutter konflikten og som er fremtidsrettet på den måten at partene kan fungere videre sammen.

Mekler skal som forhandlingsmedhjelper tilrettelegge og bidra til best mulig dialog mellom partene. Mekler skal ved utførelsen av sitt oppdrag opptre nøytralt, det vil si upartisk og uavhengig. Mekler skal hjelpe partene til selv å finne frem til løsninger av tvisten som de kan akseptere, og som samsvarer i størst mulig grad med deres interesser og behov. Mekleren opptrer ikke som dommer ved meklingen og har ikke rett til å gi bindende pålegg til noen av partene.

Meklingen er på et hvert tidspunkt frivillig. Partene har adgang til når som helst å kreve meklingen avsluttet uten å måtte angi grunn for dette.

Medlemmenes behov for juridisk bistand skal primært søkes ivaretatt av NTFs advokater.
Ved behov for ekstern juridisk bistand kan det rettes en henvendelse til NTFs Rettshjelpsordning.

Les mer om Rettshjelpsfondet under Medlemsfordeler / Fond

Send gjerne saken din inn på e-post til jus@tannlegeforeningen.no, eller pr post til:

Den norske tannlegeforening
Postboks 2073 Vika
0125 OSLO

All relevant informasjon bør legges ved for at vi skal kunne behandle saken, som:

  • Hva du ønsker svar på eller trenger bistand til
  • Aktuelle frister, møtetidspunkt osv.
  • Kontaktinformasjonen din
  • Om du har vært i kontakt med tillitsvalgt (for offentlig ansatte)

Vi oppfordrer til ikke å sende taushetsbelagte opplysninger i vanlig e-post uten passordbeskyttelse.

Du kan også ringe oss på telefon 22 54 74 00 - mandag, onsdag og torsdag: 1200-1530.

Har du en pågående sak kan du kontakte saksbehandler direkte.

Ansatte i det offentlige bes kontakte tillitsvalgt først. De tillitsvalgte er NTFs lokale representanter og har gode forutsetninger for å bistå medlemmer i ulike situasjoner.

Klikk her for Oversikt over Utvalg for tillitsvalgte (UTV)

Sist oppdatert: 6. november 2024