Forhandlingene i Oslo kommune er i gang

Forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune Julius Okkenhau. Foto: Tobias Willumstad/​Akademikerne

Mandag klokken 13 åpnet tariffoppgjøret i Oslo kommune. Akademikerne forhandler på vegne av rundt 100 av NTFs medlemmer.

Akadmikerne krever reallønnsvekst for sine medlemmer i Oslo kommune, slik at lønnsgapet til privat sektor reduseres.

- Kunnskap, innsats og ansvar må anerkjennes med konkurransedyktig lønn, sier forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune Julius Okkenhaug.

Tariffoppgjøret i år er et hovedoppgjør, som betyr at det forhandles om både lønn og arbeidsvilkår i tariffavtalen.

Oslo har som eneste kommune i landet et gammeldags og sentralisert system, som Akademikerne krever at moderniseres. I resten av landets kommuner, staten og i sykehusene har Akademikernes medlemmer, med unntak av lektorene, lokale, kollektive forhandlinger.

Les mer på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 22. april 2024