KS-oppgjøret er i gang

Partene i KS-oppgjøret Geir Røsvoll (Unio), Tonje Leborg (Akademikerne), Mette Nord (LO), Trond Ellefsen (YS) og Tor Arne Gangsø (KS) rett i forkant av møtet. Foto: Akademikerne/​Hanna Hagenes.

Mandag kl 13 startet hovedtariffoppgjøret i KS-området, og leder i Akademikerne kommune Tonje Leborg overleverte årets krav til KS.

Kommune-Norge er helt avhengig av høyt utdannede for levere befolkningen gode og trygge tjenester. Samtidig er kampen om høyt utdannede stor. Akademikerne mener lønn er et godt virkemiddel som kommunene må bruke aktivt.

– Vi krever reallønnsvekst for våre medlemmer. Lønnsgapet til privat sektor kan ikke fortsette å øke, sier Leborg. Leborg leder forhandlingene på vegne av over 28 000 Akademiker-medlemmer i kommunene, hvorav rundt 1300 er medlem av Tannlegeforeningen.

Fristen for å komme til enighet er tirsdag 30. april kl 24.

Les mer på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 15. april 2024