Felles bekymring om høyt sukkerinnhold

Fantaen i Norge inneholder over dobbelt så mye sukker sammenlignet med andre europeiske land. Nå går NTF sammen med Diabetesforbundet og Nasjonalforeningen for folkehelsen ut mot bransjen for å få til en endring.

Mens den vanlige varianten i flere andre europeiske land inneholder elleve sukkerbiter, har den norske varianten hele 26 sukkerbiter per halvliter brus. Dette ble slått opp i en artikkel i Nettavisen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. tidligere i mai. Nå har NTF gått sammen med Diabetesforbundet og Nasjonalforeningen, og sendt et felles bekymringsbrev til Coca-Cola Norge hvor vi krever at bransjen må ta ansvar.

Last ned pdf av brevet her , 403.2 kB, åpnes i nytt vindu.

– Et minstekrav bør være at en Fanta i Norge ikke skal være mer skadelig for helsen vår enn en Fanta i Spania, står det skrevet i brevet.

Selv om stadig flere bytter fra sukkerholdig brus til brus uten sukker, er brus fortsatt er en av de viktigste kildene til sukker i Norge.

– Et høyt inntak av sukker øker risikoen for vektøkning, overvekt og fedme og dette gir igjen økt risiko for sykdom som diabetes type 2, heter det videre i brevet.

I brevet påpeker NTF at brus med sukker har negativ effekt på tannhelsen. Av 18-åringene har mer enn 1 av 5 karieserfaring på flere enn ni tenner. Brus med sukker antas å være en av flere grunner til dette.

Foreningene har bedt Coca-Cola komme med konkrete tiltak slik at de kan målet om å redusere sukkerinnholdet i egne produkter, slik de har skrevet i bærekraftsrapporten sin.

Les også: Samler seg rundt krav til Coca-Cola: – Dette er bekymringsfullt Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (Nettavisen 14.05.2021)

Sist oppdatert: 19. mai 2021