Tannhelsetjenesten omfattes ikke av nedstengningen som følge av mutert virus i Nordre Follo og nabokommunene

Helsedirektoratet har meddelt NTF at tannhelsetjenesten ikke omfattes av nedstengningen som følge av situasjonen med mutert virus i Nordre Follo og nabokommunene. Virksomhetene må gjøre sine egne vurderinger og tilpasse aktiviteten i tråd med myndighetenes bestemmelser og anbefalinger. Vi oppfordrer alle berørte til å følge med på informasjon fra myndighetene samt følge med på kommunens hjemmesider for oppdatert informasjon. NTF er i kontakt med Helsedirektoratet, følger situasjonen nøye og vil videreformidle informasjon som er relevant for tannhelsetjenesten.

Lukk melding

Lukk melding

Oppdatert plakat om koronatiltak ved tannbehandling

Etter forespørsel fra flere medlemmer utarbeidet NTF en informasjonsplakat om koronatiltak som kan printes ut og henges opp på klinikken, samt deles i sosiale medier. Plakaten er nå oppdatert etter endringene som kom 25. mai.

Plakaten inneholder en overordnet liste over tiltak tannhelsetjenesten gjennomfører, og hva pasientene rådes til å gjøre, slik at tannbehandlingen kan gjennomføres på en trygg måte.

Endringene går ut på at anbefalinger mot å bruke ultralyd, airscaler og airflow er fjernet, og anbefalt avstand er redusert til en meter.

Plakaten informerer også om at tiltakene kan føre til smitteverntillegg og økte priser. Vi oppfordrer medlemmene til å informere pasientene i forkant av behandlingen og forklare bakgrunnen for dette dersom de vil bli belastet med ekstra påslag grunnet endrede rutiner, smitteverntiltak og ekstra utstyr.

Sist oppdatert: 28. mai 2020