Et godt Årsmøtekurs

Den svenske foreleseren fikk se nordlyset på Stiklestad

Det var lenge knyttet spenning til hvorvidt Årsmøtekurset 2021 kunne gjennomføres som normalt. Men torsdag 30. september var alt klart igjen; Etter ett og et halvt år med nedstenginger og avlyst kurs i 2020 var det duket for fysisk kurs og årsmøte på Stiklestad. 35 unike deltagere tok turen innom, med omtrent 25 deltakere hver dag. Hele syv utstillere dannet det som må sies å være tidenes dentalutstilling, til stor glede for fremmøtte deltagere. Vi fikk en god sammensetning av dentallaboratorier, forbruksvaretilbydere, servicebedrifter og utstyrsleverandører. De var svært glade for invitasjonen og fornøyde med to fruktbare dager på Stiklestad. Blant kursdeltakerne var det en god blanding av nye tannleger og mer erfarne tannleger, et par tannpleiere og til og med pensjonister. Sånt er meget gledelig å se!

I år hadde kurset en ny innramming, da det startet torsdag ettermiddag og avsluttet fredag ettermiddag. Dette gav positive tilbakemeldinger som vi tar med oss videre i arbeidet med nye kurs. Kommentarer gikk blant annet på at man ikke bruker noe av helgen, som for enkelte er kjekt. Høsten er en periode med lite røde dager og man prioriterer gjerne helgene til å slappe av. En del er også på jakt i helgene på denne tiden av året. Med ettermiddag på torsdag ble kurset kortere, men kanskje også mer kompakt og engasjerende.

Ida Brenne Lundh fra kursnemda i NTTF åpnet kurset på torsdag, og presenterte Martin Janda som foreleser. Janda er en svensk tannlege, spesialist i protetikk, og en velrennomert foredragsholder. Noen av de som var i auditoriet på Stiklestad hadde sett Janda da han foreleste under Midtnorgemøtet tilbake i 2017, da sammen med Sven Scholander.

En del av temaene fra den gang hadde han med seg til Stiklestad også, som fjerning av gamle kroner og broer, frigjøring og hemostase, materialvalg, midlertidige løsninger, kliniske eksempler etc. I tillegg svarte han på spørsmål fra publikum, og han hadde en rik bank av lysbilder som han belyste sine svar med. Etter foredraget fikk Janda et handlenett i tøy med Stiklestadlogo, et gammeldags vikingspill og en minnepinne formet som en St Olav-statue.

Kvelden videre ble av det minnerike slaget. Først en bedre middag i Skalden restaurant, med innslag av musikalsk «performance» av Svein Røsten fra Art in Dent AS. Deretter fikk foreleser Martin Janda oppfylt sitt ønske om å se nordlyset for første gang. Til slutt samlet vi oss i peisestuen, hvor vi fikk en intimkonsert med tannlege Benedicte Bjørnestad og tannlege Anette Aasgaard. De imponerte virkelig med vakkert gitarspill og tostemt sang.

Fredag morgen var det duket for årsmøte i lokalforeningen. Et relativt godt oppmøte ble det, og svært god diskusjon under sakene. Diskusjonen førte til at avsatt tid ble i knappeste laget.

Representantskapssakene var heller ikke klare fra sentralt hold, hvilket betyr at et nytt digitalt møte vil bli holdt i løpet av oktober. Der vil Terje Fredriksen fra sentralstyret i NTF også delta. Felles epost om dette vil gå ut til medlemmene i lokalforeningen. Referat fra årsmøtet vil bli lagt ut på hjemmesiden, i tillegg til at det blir å komme i neste Speilet.

Etter et godt årsmøte var det klart for Kjell Størksen og hans foredrag innen gerodontologi. Størksen er kjent for å kombinere godt faglig innhold med en god slump humor, hvilket også var tilfelle denne gangen. Han var innom temaer som tannhelse blant eldre, aldersforandringer, viktige forhold rundt beboere på sykehjem, behandlingsvurderinger, strategier for odontologisk kompromissbehandling, protesevurderinger og implantatbehandling. Han snakket om situasjoner og behandling som vi kjenner oss godt igjen i, og han greide å få det frem med en respekt som målgruppen fortjener. Et givende foredrag på alle måter! Som takk fikk han også med seg et handlenett med Stiklestadlogo. I nettet var det en humorbok av Roar Tromsdal, med illustrasjoner av Svein Roar Lindseth. Det var også en boxershorts med en påtrykket viking, samt en minnepinne formet som en St Olav-statue.

Vi takker deltakere og utstillere for oppmøtet og ønsker velkommen tilbake til Stiklestad neste høst, for Årsmøtekurset 2022!

På vegne av kursnemda i NTTF,

Kyrre Aas Hustad

Kjell Størksen foreleser på Stiklestad