NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Mon, 22 Apr 2019 10:43:12 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 NTF i dialog med Forbrukerrådet om hvakostertannlegen.no /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-i-dialog-med-Forbrukerrdet-om-hvakostertannlegenno.aspxDen norske tannlegeforening (NTF) er igjen i dialog med Forbrukerrådet om markedsportalen hvakostertannlegen.no. Forbrukerrådet har varslet at de er i gang med å sende ut informasjon om oppdatering av prisportalen, og vi minner om at tannhelsepersonell har en lovpålagt plikt til å holde sine priser oppdatert. 11.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7885 Lite ambisiøs folkehelsemelding /Profesjon-og-fag/Lite-ambisis-folkehelsemelding.aspxRegjeringen ved eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen la fredag 5.april frem sin stortingsmelding om folkehelse. NTF savner fokus på den orale helsens betydning for folkehelsen, og mener tobakksstrategien i meldingen er tafatt. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7884 Arbeidskurs - Preparerings- og sementeringsteknikker ved adhesivt sementerte protetiske konstruksjoner /kurs-og-utdanning/Arbeidskurs-i-oral-protetikk.aspxØnsker du å lære mer om alternative prepareringsprinsipper og adhesiv sementering? Da bør du melde deg på arbeidskurset "Preparerings- og sementeringsteknikker ved adhesivt sementerte protetiske konstruksjoner", på UiO. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7877 Foreslår helsebegrunnet sukkeravgift /Profesjon-og-fag/Foreslr-helsebegrunnet-avgift.aspxRegjeringsoppnevnt utvalg anbefaler å oppheve dagens avgifter på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer og erstatte dem med en helsebegrunnet avgift. NTF støtter forslaget. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7883 ​Store tannhelseambisjoner fra Arbeiderpartiet /profesjon-og-fag/Store-tannhelseambisjoner-fra-Arbeiderpartiet.aspxArbeiderpartiet (AP) hadde sitt landsmøte i helgen og det var knyttet spenning til partiets tannhelsepolitikk. Partiet har nå vedtatt et fremtidig mål om å likestille tannhelsetjenesten med andre helsetjenester. 09.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7882 Akademikerseminar om pensjon og forsikringer /medlem/medlemsfordeler/Storebrand/Akademikerseminar-om-pensjon-og-forsikringer.aspxHar du oversikt over pensjonen din? Vet du hvilke forsikringsbehov du har? Storebrand ønsker medlemmer i Akademikerne velkommen til seminar om pensjon og forsikringer. 06.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7881 Medlemstilbud: Helseforsikring uten krav til helseerklæring /medlem/fordeler/Medlemstilbud-Helseforsikring-uten-krav-til-helseerklring.aspxNormalt kreves det helseerklæring for å kjøpe helseforsikring, men Storebrand gir nå alle medlemmer i Tannlegeforeningen mulighet til å kjøpe helseforsikringen uten helseerklæring. 01.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7864 European Gum Health Day - 12. mai /Foreninger/Spesialistforeninger/Periodonti/European-Gum-Health-Day--12-mai.aspxEuropean Gum Health Day markeres 12. mai av European Federation of Periodotology (EFP) 28.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7844 ​Kurs i praktisk bruk av CBCT /kurs-og-utdanning/Kurs-i-praktisk-bruk-av-CBCT.aspxMeld deg på kurs i praktisk bruk av CBCT, og få generell kompetanse i bruk av CBCT og strålevern i henhold til Strålevernforskriften. Kurset vil også ta for seg muligheter og begrensninger med røntgenmetoden, samt ulike indikasjoner for CBCT-undersøkelser. 27.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7831 Nasjonal markering av håndhygienedagen 5. mai 2019 /folkehelse/Nasjonal-markering-av-hndhygienedagen-5-mai-2019.aspxFolkehelseinstituttet (og samarbeidspartnere) inviterer også i år til nasjonal markering og dugnad for bedre håndhygiene. FHI har utarbeidet informasjonsmateriell som kan brukes i markeringen - frist for bestilling er 1. april. 22.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7846 Husk påmelding til Samfunnsodontologisk forum /kurs-og-utdanning/Husk-pmelding-til-Samfunnsodontologisk-forum.aspx​Tannhelsetjenesten i Oslo ønsker velkommen til årets Samfunnsodontologisk Forum 22. - 24. mai med tema «Fremtidens Tannhelsetjeneste». Påmeldingsfrist er utsatt til 29. april! 19.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7853 Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten /kurs-og-utdanning/Nasjonal-lederutdanning-for-primrhelsetjenesten.aspx​Master of Management programmet i helseledelse skal utdanne ledere for helse- og omsorgstjenestene i kommunene og tannhelsetjenesten i fylkeskommunene. 15. april er det søknadsfrist for studieoppstart til høsten. 12.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7856 Kjønnsstatistikken i NTF pr 8. mars 2019 /organisasjonen/Kjnnsstatistikken-i-NTF-pr-8-mars-2019.aspxI 2015 var det for første gang i historien flere kvinner enn menn blant de yrkesaktive medlemmene i Tannlegeforeningen. Siden det har prosentandelen av kvinner steget, og i 2019 er 57% prosent av de yrkesaktive medlemmene kvinner. 08.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7840 Stiftelsen til tannlegevitenskapens fremme har åpnet for søknader /profesjon-og-fag/Stiftelsen-til-tannlegevitenskapens-fremme-har-pnet-for-sknader.aspxStiftelsen til tannlegevitenskapens fremme skal i år dele ut inntil 200 000 kr i vitenskapelig stipend. UNIFOR har nå åpnet for å ta imot stipendsøknader. 03.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7836 Pensjonssparing blir mer skattegunstig for selvstendig næringsdrivende. /jus-og-arbeidsliv/offentlig-sektor/lonn-og-pensjon/Pensjonssparing-blir-mer-skattegunstig-for-selvstendig-nringsdrivende.aspxFra 2019 utvides rammen for skattegunstig pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende. Nå kan du spare inntil syv prosent av inntekt mellom én og tolv ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Innbetalinger til avtalen gir fradrag i brutto næringsinntekt og store skattefordeler. 02.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7837 Film om rotfylling fjernet fra Netflix /profesjon-og-fag/Film-om-rotfylling-fjernet-fra-Netflix.aspx​Filmen "Root Cause", distribuert av strømmetjenesten Netflix, har skapt debatt i fagmiljøer over hele verden med sine misvisende påstander om at rotfylling er farlig. Nå har Netflix fjernet filmen fra sitt utvalg. 01.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7835 Frokostseminar om munnhelse og utenforskap /folkehelse/Frokostseminar-om-munnhelse-og-utenforskap-.aspxDårlig munnhelse og manglende tenner er ofte svært synlig og kan forsterke skillet mellom “oss” og “dem” - noe som kan føre til utenforskap. Møt opp på Kulturhuset for frokost og samtale om utenforskap og munnhelse på årets Munnhelsedag, onsdag 20. mars. 26.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7828 Årsrapporten for 2018 er klar! /Medlem/rsrapporten-for-2018-er-klar.aspxÅrsrapporten er et ​lettleselig, visuelt sammendrag for året som gikk, med høydepunkter fra 2018 og en oversikt over hva NTF og NTFs ulike organer jobbet med i løpet av året. 25.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7827 Da sukker la skylden på fett - film og debatt, 3. mars kl. 14:30 /folkehelse/Da-sukker-la-skylden-p-fett--film-og-debatt-3-mars-kl-1430.aspxSom en del av dokmentarfilmfestivalen HUMAN vises filmen "Sugarcoated", etterfulgt av debatt om sukkerlobbyisme og hvor skadelig sukker er for helsa. Harry-Sam Selikowitz representerer NTF i debatten. 22.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7826 Påmeldingen til NTFs Midnattssolsymposium har åpnet! /kurs-og-utdanning/Midnattsolsymposiet/Pmeldingen-til-Midnattssolsymposium-har-pnet.aspxNTF ønsker velkommen til to spennende faglige dager i Tromsø. Temaet er estetikk, kvalitet og etikk. Fagprogram sendes ut med Tidende nr 2/2019, og påmeldingen har nå åpnet. 14.02.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6890