NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Wed, 22 Nov 2017 09:11:46 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Valg i NTF /Organisasjonen/Representantskap/Valg-i-NTF-.aspxDet nærmer seg tid for Representantskapsmøtet (1. - 3. desember) og dermed også valg av NTFs tillitsvalgte, bl.a hovedstyret. I siste nummer av Tidende finner du en presentasjon av kandidatene. 21.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7248 Bli med på Arbeidslivets klimauke! /Foreninger/Andre-foreninger/Bli-med-p-Arbeidslivets-klimauke.aspx​Akademikerne har gått sammen med LO, YS Unio, NHO, Virke og KS for å sparke i gang et felles prosjekt: Arbeidslivets klimauke. Prosjektet har oppstart 15. januar 2018. 21.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7245 30 millioner mer til tannhelse i Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/30-millioner-mer-til-tannhelse-i-Arbeiderpartiets-alternative-statsbudsjett.aspxArbeiderpartiet har i dag lagt frem sitt alternative statsbudsjett hvor de har foreslått å øke tannhelsebudsjettet med 30 mill, inkludert 10 millioner øremerket TOO-teamene. 17.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7241 Datatilsynet med vedtak om reservasjonsrett på Legelisten.no /profesjon-og-fag/datatilsynet-med-vedtak-om-reservasjonsrett-p-legelistenno.aspxDatatilsynet fattet 15. november et vedtak om at helsepersonell skal kunne kreve å reservere seg mot vurderinger på legelisten.no. Vedtaket innebærer også at Legelisten.no må slette personopplysninger om brukerne av nettsiden. 16.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7240 #KeepAntibioticsWorking - Antibiotikadagen 2017 /folkehelse/keepantibioticsworking--antibiotikadagen-2017.aspxAntibiotikadagen 18. november markeres i år med et sosialt medieinitiativ; #KeepAntibioticsWorking for å belyse at ALLE har en rolle å spille for å sikre at disse viktige medisinene forblir effektive. NTF ber medlemmene delta i kampanjen. 15.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7230 Oppdatert versjon NTFs kvalitetshåndbok er nå klar! /Profesjon-og-fag/Kvalitetshandbok/Oppdatert-versjon-NTFs-Kvalitetshndbok-er-n-klar.aspxNTFs kvalitetshåndbok er et hjelpemiddel til å etablere systemer og rutiner som skal sikre ønsket kvalitet i den enkelte tannlegevirksomhet. Etter en grundig gjennomgang foreligger boka nå i oppdatert versjon her på NTFs nettsider 08.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7227 Seier til staten i rettssaken mot snusprodusenten Swedish Match /folkehelse/Seier-til-staten-i-rettssaken-mot-snusprodusenten-Swedish-Match.aspxSnusprodusenten tapte søksmålet mot staten da Oslo byfogdembete slo fast at den nye loven om standardiserte tobakkspakninger på snus er et lovlig tiltak etter EØS-retten. 07.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7226 ​Akademikerne Helse vant i Arbeidsretten /jus-og-arbeidsliv/Akademikerne-Helse-vant-i-Arbeidsretten.aspxMandag 6. november vant Akademikerne Helse fram mot Spekter. Arbeidsrettens flertall mener Rikslønnsnemnda ikke hadde hjemmel til å videreføre unntakene fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven, mot Legeforeningens vilje. 07.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7225 ​Takk for i år! - NTFs landsmøte 2017 /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/Takk-for-i-r--NTFs-landsmte-2017.aspxDa har vi kommet i mål etter nok et vellykket landsmøte og Nordental. Det var stor påmelding og godt oppmøte på både fagprogram og dentalutstillingen. 06.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7224 Valg av nytt Sentralt forhandlingsutvalg /Organisasjonen/Sentral-forhandlingsutvalg/Valg-av-nytt-Sentralt-forhandlingsutvalg.aspxLønnspolitisk forum valgte 27. oktober nytt Sentralt forhandlingsutvalg (SF). Farshad Alamdari ble gjenvalgt som leder. 04.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7221 ​Priser og hederstegn på NTFs landsmøte /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/Priser-og-hederstegn-p-NTFs-landsmte1.aspxLandsmøtet er en god anledning til å æres de som æres bør, og årets landsmøte var intet unntak. I løpet av torsdagen og fredagen er det blitt delt ut priser både for undervisning, forskning, beste posterpresentasjon, oversiktsartikkel og utstillerstand. 03.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7223 NTFs landsmøte 2017 offisielt åpnet /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/NTFs-landsmte-2017-offisiellt-pnet-.aspxNTFs landsmøte 2017 er i gang etter to ulike åpningssekvenser - den tradisjonelle seremonien, samt et åpningsforedrag om humor i hverdagen med den prisbelønnede foredragsholderen Cecilie Andvig. 02.11.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7222 ​Hvorfor må tannleger betale tilskudd til NPE - og hva skal det dekke? /Profesjon-og-fag/Klageordning/Hvorfor-m-tannleger-betale-tilskudd-til-NPE--og-hva-skal-det-dekke.aspxTannleger som behandler pasienter utenfor den offentlige helsetjenesten har plikt til å melde seg inn i tilskuddsordningen i Norsk pasientskadeerstatning (NPE), og betale et årlig tilskudd. Tilskuddet skal dekke NPEs utredning av erstatningssaker og erstatningsutbetalinger. 31.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7220 Påmeldingen til Vestlandsmøtet 2018 har åpnet! /Bergen/Vestlandsmtet-2018.aspxBergen tannlegeforening ønsker velkommen til Vestlandsmøtet 2018 - tre dager bestående av tre parallelle forkurs for tannleger torsdag, et kurs for tannhelsesekretærer og tannpleiere fredag, samt foredrag/dentalutstilling fredag og lørdag. 31.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7181 ​NTF på høring om statsbudsjettet /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-p-hring-om-statsbusjettet1.aspxTorsdag 26. oktober var NTF på høring med Stortingets Helse- og omsorgskomite om forslaget til statsbudsjett 2018. Presidenten trakk spesielt frem to viktige punkt - innslagspunkt 14 i trygdeordningen og den økte støtten til kompetansesentrene. 26.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7215 Gratulerer til Marie Moe, vinner av Akademikerprisen 2017 /Foreninger/Andre-foreninger/Gratulerer-til-Marie-Moe-vinner-av-Akademikerprisen-2017.aspxGratulerer til ​sikkerhetsforsker og pacemakerpasient Marie Moe som vinner av Akademikerprisen 2017! 25.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7214 Den store sluttedagen - 23. oktober /folkehelse/I-dag-er-det-den-store-sluttedagen.aspxMer enn 60 prosent av dem som røyker hver dag vurderer å slutte. Halvparten av dagligrøykerne er sikre på at de kan klare å slutte dersom de prøver, men det passer liksom aldri. Det er grunnen til at Helsedirektoratet har satt en dato for dem som vil gjøre et forsøk sammen - 23. oktober! 23.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7213 Nytt kurs! Arbeidskurs i periodonti /kurs-og-utdanning/Nytt-kurs-Arbeidskurs-i-periodonti.aspxEr du usikker på hvordan du best kommer i gang med systematisk periodontittbehandling? Synes du det er vanskelig å finne gode arbeidsstillinger som ikke gir slitasjeskader? Sliter du med å motivere pasientene til å endre adferd? På dette kurset får du en innføring i systematisk periodontittbehandling, periodontal behandling og Helfo, samt motivational interviewing. 19.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7191 ​Et tannhelsebudsjett på det jevne /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Et-tannhelsebudsjett-p-det-jevne-.aspxI dag la regjeringen Solberg fram statsbudsjettet for 2018. På tannhelsebudsjettet legges det ikke opp til store endringer og budsjettet representerer ikke en satsing på tannhelsefeltet. 12.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7175 Representantskapsmøtet 2017: Sakene er klare /Organisasjonen/Representantskap/Representantskapsmtet-2017-Sakene-er-klare.aspxRepresentantskapsheftet går i dag ut til alle medlemmer. Heftet kan også lastes ned fra NTFs nettsider sammen med alle saksvedlegg og -dokumenter. 12.10.2017 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7174