Frokostseminar om kreft og munnhelse

I samarbeid med Det odontologiske fakultet ved UiO, Kreftforeningen og Munn- og halskreftforeningen inviterte NTF til frokostseminar om kreft og munnhelse i forbindelse med årets Munnhelsedag 20. mars.

Seminaret handler om munnhelsen før, under og etter kreftbehandling. Målet er å belyse den sentrale rollen tannhelsepersonell spiller i tidlig diagnostisering, samt nødvendigheten av å inkludere oral helse i kreftomsorgen i alle ledd av behandlingsløpet, inkludert oppfølging med tanke på plager og senskader forårsaket av kreftbehandling.

Seminaret samlet over 200 personer i store auditorium på OD ved UiO, og ble i tillegg streamet via nettsidene slik at alle som ønsket kunne følge seminaret live.

SE OPPTAK AV FROKOSTSEMINARET HER:

08:00 – 08:15  Servering av frokost
08:15 – 09:15 Seminar

«Før» - Hva skal tannlegen/tannpleieren se etter for å
oppdage kreft hos sine pasienter. Hva er symptomene
og hvordan få pasientene til å oppsøke tannlegen
  «Under» - Hva må lege, pasient og tannlege/tannpleier
tenke på når det gjelder munnhelse underveis i et behandlings-
forløp. Hvilken rolle spiller tannhelsepersonell i kreftbehandlingen?
  «Etter» - Hvilken effekt har kreftbehandling på munnhelse i
 det lengre løp? Hvilken informasjon om munnhelse er det
viktig å gi til en person som har gjennomgått kreftbehandling?

Foredragsholdere:

• Bente Brokstad Herlofson, spesialist i oral kirurgi og oral medisin og førsteamanuensis, Avd. oral kirurgi og oral medisin, Det odontologiske fakultet, UiO, Tannhelseteamet, Radiumhospitalet,  Øre-nese-halsavdelingen, OUS-Rikshospitalet
  • Johanna Berstad, spesialist i oral kirurgi og oral medisin og leder for Tann- og kjeveenheten, Øre-nese-halsavdelingen, OUS-Rikshospitalet

Publisert: Oppdatert: 20.03.2017