Midt-Norgemøtet 2022

Sør-Trøndelag tannlegeforening har gleden av å ønske velkommen til en magisk kurs- og festopplevelse i Trondheim i mars!

Påmeldingen er stengt

Dato: 24.–25. mars 2022

Sted: Clarion Hotel Trondheim

Priser:
Deltakelse en kursdag: kr 2600,-
Deltakelse to kursdager: kr 4400,-

• For tannleger som ikke er medlem av NTF, kommer et tillegg på kr 1000 pr. kursdag.
  • Studenter og videreutdanningskandidater betaler kun for dagpakke kr 695 pr. dag.
  • Pensjonister/ikke yrkesaktive tannleger betaler ikke kursavgift, men betaler for lunsj kr 300 pr. kursdag.
  • Studenter, videreutdanningskandidater, styret i STTF, æresmedlemmer, pensjonister og tannleger som ikke er medlemmer av NTF, melder seg på via deltager.no (åpner midten av desember)

Dagpakke inkluderer:

• Innholdsrik lunsj m/kaffe & te
  • Fri kaffe- & tebuffet hele dagen
  • Frukt, grønt og kake i buffet på formiddag og ettermiddag

Festaften torsdag 24. mars på Clarion Hotel Trondheim

Kuvertpris kr 1095,-. Drikke bestilles individuelt.
Bonger kan kjøpes på hotellet under kursdagen.
Påmeldingsfrist 10. mars 2021

Du finner oss også på Facebook på www.facebook.com/MidtNorgemotet Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Spørsmål?

Spørsmål angående påmelding og fagprogram rettes til
Kai Åge Årseth: kaiage1972@gmail.com

Kursoversikt

Torsdag 24. mars

kl. 0730 - 0830 Registrering

kl. 0830 - 0900 Åpning

KURS 1 - En periodontal rehabiliteringsrapsodi – en dag i rehabiliteringens tegn

Tid: Torsdag 24. mars, 0930- 1515

Sted: Cosmos 2

Kursholdere: Odd Bjørn Lutnæs, Morten Borsum & Kasper Dahl Kristensen

Målgruppe: Tannleger

Kursbeskrivelse:

• Har du noen gang lurt på om du skal bevare eller trekke en periodontalt svekket tann?
  • Hvordan bør periodontal status være før du begynner rehabiliteringen?
  • Har du lurt på hva som er en god nok pilar, hvordan bør man preparere denne?
  • Hvilke materialer man bør benytte ved forskjellige typer protetikk?
  • Er det best å lage én stor bro eller flere små?
  • Tann eller implantat?
  • Går det an å gjøre kjeveortopedi på perio-dontalt svekkede tenner?
  • Om en tann er tapt, hva kan kjeveortopeden hjelpe oss med?
  • Hvordan hjelper vi pasienten med å ta vare på erstatningene videre?

I løpet av dagen tar vi sikte på å besvare alle disse spørsmålene

KURS 2 - del 1: «Etikk i forandringens tid»

Tid: torsdag 24. mars, kl. 0905 - 1130

Kursholder: Henrik Syse

Kursbeskrivelse:
Hvordan makter vi å ta vare på sterke etiske verdier når så mye er i forandring hele tiden? Filosof
Henrik Syse skal filosofere rundt hvordan vi kan bevisstgjøre oss og virkeliggjøre etikken i en hektisk hverdag, og ikke minst hvordan vi som tannhelsesekretærer kan finne rommene for etisk refleksjon.

KURS 2 - del 2: Hvordan skape LA DOLCE VITA på en arbeidsplass i konstant endring

Tid: torsdag 24. mars, kl. 1230 - 1500

Kursholder: Pellegrino Riccardi

Kursbeskrivelse:
How does today’s fast-moving, ever-changing and continuously disrupted workplace affect people’s minds (and hearts) and their ability to perform to their best ability?

What can you as an individual do to contribute to a better and more productive workplace?

KURS 3:

Tid: torsdag 24. mars, kl. 0905 - 1500

Sted: Konsertsalen Rockheim

Kursholder: Sigbjørn Løes

Målgruppe: Tannpleiere

Del 1: Pasientevaluering
Hvilke punkter i helseskjemaet bør tannpleiere være spesielt oppmerksomme på? Selv enkle prosedyrer kan av og til medføre risiko for alvorlige komplikasjoner, og pasienter kan ha sykdommer som kan føre til akutte og kjedelige utslag i stolen. Hvordan kan vi forutse og forebygge slike hendelser, og hvordan kan vi håndtere dem hvis de skulle oppstå?

Del 2: Vanlige og uvanlige forandringer i munnhulen
Munnhulen kan fremvise et utrolig spekter av lesjoner, fargeforandringer, hevelser osv. Diagnostikk kan være en betydelig utfordring, og hvordan kan vi best mulig gjette oss til hva som trenger oppfølging eller hva som
er farlig?

KURS 4: Management of severe tooth wear: From diagnosis to restorative treatment

Tid: fredag 25. mars, kl. 0930 - 1600

Sted: Cosmos 2

Kursholdere: Niek Opdam & Hanneke Huijs-Visser

Målgruppe: Tannleger

Kursbeskrivelse:
Severe tooth wear is considered an increasing problem in dentistry. Among adolescents, in one-third of the population dental wear is observed, and it is assumed that nutrition plays an important role. In this course diagnosis, appearance and etiology of tooth wear as well as different treatment options from monitoring to full rehabilitation in increased vertical dimension will be thoroughly discussed. Especially restoration with direct techniques using the DSO technique and the more futuristic CADCAM full digital rehabilitations will be presented.

Main topics of the course:

• Diagnostic tools to diagnose (severe) tooth wear. Take note of the appearance of the wear!
  • Finding the underlying etiology: is it really the use of soda?
  • When is a restorative treatment indicated or could ‘counseling and monitoring’ be an option?
  • Presentation of different restorative approaches
  • Advantages and disadvantages of different treatment options

KURS 5 - Den fornøyde pasienten

Tid: fredag 25. mars kl. 0900 - 1530

Kursholdere: Gard Erik Sandbakken & Frank Norvik

Kursbeskrivelse:
«Vi skal skape den best mulige opplevelsen»

Del 1:

• Intro til utfordringene vi står overfor i daglig arbeid.
  • Arbeidsprosessen – kritiske prestasjonpunkter.
  • Aktørene – hvem er deltagere i denne helheten av tannhelse. Fortelling: Sanne historier fra opplevelser hos tannlegen – tidsbilder.
  • Hva er det som kjennetegner situasjonen tannhelsepersonell og pasient står overfor? Hvordan preger situasjonen pasienten?

Del 2:

• Rolleforståelse – profesjonalitet.
  • Basis kommunikasjonskompetanse.
  • Enkel basispsykologi – frykt, kontroll, uro, ubehag. Innspill: «Hva gjør folk glad?» Eksempler fra hotell- og restaurantbransjen.
  • Hvordan kan jeg bli bedre – gjøre ting annerledes slik at pasienten blir tryggere og mer fornøyd med helheten i opplevelsen av å komme til et tannlegekontor?

Del 3:

• Foredrag: Menneskelige atferdsforskjeller – en uunnværlig kunnskap for å forstå seg selv og andre.
  • Andre forskjeller mennesker i mellom: kulturforskjeller mellom landsdelene – alle mennesker har forskjellige psykologisk historie.
  • Verdens beste metode for å finne ut av hva folk tror, mener og føler.

Del 4:

• Om kompetanse, bevisstgjøring og læring – foredrag.
  • Hva kan vi gjøre bedre? Noen enkle konkrete oppgaver som beskriver arbeidshverdagen.

Kursgivere

Odd Bjørn Lutnæs

Utdannet tannlege fra Universitetet i Oslo 2005, utdannet spesialist i periodonti ved Universitetet i Oslo i 2014. Jobber i privatpraksis ved Oris Trondheim og Tannhelse Melhus. Han har siden 2011 kun jobbet med periodontitt, peri-implantitt og implantologi, og holder jevnlig kurs innenfor disse temaene.

Kasper Dahl Kristensen

Utdannet tannlege, PhD og spesialist i kjeveortopedi fra Aarhus Universitet. Han bor nå i Stavanger med sin kone og to barn, og jobber i en stor praksis med mange interdisiplinære behandlinger.

Klinisk jobber han bare med kjeveortodonti – både på barn og voksne. Tiden i klinikken fylles mer og mer med digitalisering og aligners, og han er begeistret for mulighetene som ligger der. Grundig planlegging, diagnostikk og kommunikasjon med henvisere er verdier han setter høyt. Pasienter med større rehabiliteringsbehov krever og fortjener det. Utenom det kliniske er han fremdeles i kontakt med Aarhus Universitet hvor han fungerer som veileder, gjesteforsker og foreleser.

Morten Borsum

Eksamen Oslo -86, spes prot 1999, instruktør/universitetslektor 1994–2005. Privatpraksis fordelt på Jar og Moss

Henrik Syse

Henrik Syse er filosof, forfatter, foredragsholder og forsker, med en Master of Arts-grad i politisk filosofi fra Boston College og en doktorgrad i etikk fra Universitetet i Oslo. Han er seniorforsker ved PRIO (Institutt for fredsforskning) i 50 % stilling, professor 2 ved Bjørknes Høyskole, foredrags- og kursholder, og nestleder
i Den Norske Nobelkomité. Han har skrevet og redigert flere faglige og populærvitenskapelige bøker og artikler om etikk, religion, filosofi og krig.

Pellegrino Riccardi

Endringsagent, og en av Norges fremste eksperter på kultur og kommunikasjon. Med en grunnleggende forståelse for menneskelige drivkrefter, snakker han om hvordan man best kan håndtere usikkerhet og endring på arbeidsplassen.

Pellegrinos styrker ligger i å skape små endringer i atferd og tankesett hos mennesker, slik at de kan være den beste utgaven av seg selv, og få det beste ut av andre, spesielt under nye og utfordrende omstendigheter.

Sigbjørn Løes

Sigbjørn er avdelingssjef på Kjevekirurgisk avdeling, Haukeland universitetssjukehus og professor ved UiT – Norges arktiske universitet. Han er leder for Norsk forening for oral kirurgi og oral medisin, og fagansvarlig
for Store norske leksikon innen kjevekirurgi. Sigbjørn er også visiting surgeon til sykehusene Yekatit og Alert i Etiopia.

Drs. Hanneke Huijs-Visser

Hanneke Huijs-Visser graduated as a dentist in February 1999 at Radboud University Nijmegen, the Netherlands. For several years she worked in general practices in the Netherlands.

Since 2002 she is assistant professor at the department Preventive and Restorative Dentistry at Radboud University Medical Centre Nijmegen, At the moment she is involved in student education, post-graduate courses for dentists and restorative treatment of patients with severe tooth wear and special problems like Amelogenesis Imperfecta. Her main dental interests are adhesive and reconstructive (esthetic) dentistry using
direct composite resin restorations. Hanneke lectured on several occasions on adhesive dentistry in the Netherlands and Belgium.

Niek Opdam

Niek Opdam (1956) graduated as a dentist in 1980 at the Radboud University of Nijmegen, the Netherlands. After his graduation he started working as a pediatric dentist and in 1982 he opened a general practice in Ulft, a small town in the Netherlands. In 1986 there was a switch from pediatric dentistry towards a position at the Radboud university where he worked since then, first as assistant, later as associate professor.

Gard Erik Sandbakken

Utdannet pedagog og cand philol. Rådgiver/utvikler og skjønnlitterær forfatter (spenningsromaner). Oslogutt som bor på Røros med vilje.

Frank Norvik

Bor på Røros, gründer, daglig leder i Røros Bryggeri, eier og driver av klesforretningene FROST på Røros. Frosting.

Sist oppdatert: 24. mars 2022