OTFs heldagskurs - Periodontal kirurgi

Periodontal kirurgi, veien fra en god vurdering til vellykket behandling på 1,2,3

Velkommen til en dag i periodontalkirurgiens tegn.

Dato: fredag 19. november, kl. 09.00-17.00 (registrering fra kl. 08.30)

Sted: Høyres Hus

Se www.oslotann.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. for mer informasjon

Kursets innhold:
Målet for dagen er at man uavhengig av ferdighetsnivå skal gå hjem med noen klare kjøreregler, tips og triks som skal hjelpe dere med behandlingsvalg og utførelse av «moderne» periodontal kirurgi i hverdagen.
Periodontal kirurgi har endret seg de siste årene, i tillegg til den tradisjonelle periodontal kirurgien med eller uten regenerasjon inkluderer man nå gjerne også mucogingival kirurgi rundt tenner og implantater og peri-implantittkirurgi. Alt dette skal selvfølgelig bli grundig omtalt, og det vil bli lagt vekt på bruk av bilder og video for å vise teknikker i praksis.

Problemstillinger som vil bli belyst:

• Indikasjoner og kontraindikasjoner for kirurgi generelt og for periodontal kirurgi spesielt, hva skal- og hva må man ta hensyn til.
  • Hvilke kirurgiske instrumenter man må ha og hvilke instrumenter som er kjekke å ha.
  • Hva skal, og hva må ta hensyn til i valget mellom lappeoperasjon og gingivektomi, og hvorfor.
  • Tankegangen rundt når, og hvorfor man bør velge regenerasjonsbehandling istedenfor tradisjonell periodontal kirurgi.
  • Hvilke vurderinger bør gjøres ved peri-implantitt kirurgi, og hvordan kan man gjennomføre det i praksis.
  • Mucogingival (bløtvevs-) kirurgi rundt tenner og implantater. Tips og triks rundt kasusseleksjon og valg av kirurgiske teknikker
  • Fortannsimplantater: Hvilke vurderinger bør man gjøre, og hva kan/bør man gjøre for å oppnå best mulig bløtvevsestetikk.

Pris og påmelding

Påmelding skjer via deltager.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Pris kr 3095,- for OTF-medlemmer og assosiert medlemmer

Pris kr 3695,- for øvrige MNTF tannleger og tannhelsepersonell

Tannpleiere og øvrige tannhelsepersonell kan delta på forespørsel. Sende oss gjerne en
epost på forhånd.

Spørsmål?
Kontakt OTF på e-post otf@oslotann.no

Foredragsholder:

Odd Bjørn Lutnæs

Lutnæs er utdannet tannlege fra Universitetet i Oslo 2005 og utdannet spesialist i periodonti ved Universitetet i Oslo i 2014.

Han jobber i privatpraksis ved Oris Trondheim og Tannhelse Melhus.

Han har siden 2011 kun jobbet med periodontitt, peri-implantitt og implantologi, og holder jevnlig kurs innenfor disse temaene.

Sist oppdatert: 19. oktober 2021