Formannen har ordet - februar 2022

Ting gikk som kjent ikke helt etter planen i vinter. Årets vakreste eventyr, Vestlandsmøtet, måtte avlyses for andre året på rad, men denne gangen svei det ekstra mye.

Fra NTF-Nytt 22. februar 2022 Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Hele arrangementet var planlagt og i boks, og vi rakk å begynne å glede oss. Interessen var overraskende god, til tross for den overhengende faren for avlysning. Det var til og med noen som meldte seg på senere samme kveld som nye og strenge landsdekkende tiltak ble innført. Tilbakebetalingen av alle som meldte seg på er nå i mål, takk så mye for tilliten! Heldigvis regnet Grieghallen avlysningen som «force majeure», og vår potensielt største utgiftspost var derfor en bekymring mindre. Når det kommer til søknad om kompensasjon kan det kan virke som om vi faller mellom to stoler i regelverket. Heldigvis har vi økonomi til å tåle en slik avlysning, så lenge det ikke skjer hvert år fremover. All planleggingen har derimot ikke vært forgjeves, og vi tar med oss alt av erfaringer videre for å gjøre Vestlandsmøtet 2023 til det beste Vestlandsmøtet noensinne!

Onsdag 9. februar strømmet vi medlemsmøte fra foreningslokalene i Markeveien 12 for første gang. Teknikken fungerte godt, foredraget med Sivakami Rethnam Haug holdt høy faglig standard, og med over 110 samtidige seere på det meste er det absolutt for en suksess å regne. Dette er noe som også kan fungere greit som en plan B fremover. Vi satser derimot på å ikke få bruk for dette utstyret igjen med det aller første, da medlemsmøtene fremover planlegges gjennomført med fysisk oppmøte! Førstkommende medlemsmøte blir torsdag 10. mars på Hotel Terminus, og denne gang dropper vi middagen etterpå til fordel for tapas i Markeveien. Dette blir bra! Mer info kommer i invitasjon straks.

Det er mange arrangementer som skal plukkes opp igjen nå i vår. I mai inviterer vi tannlegestudentene på omvisning i tannlegekontoret på Bymuseet, etter to års pause. Det planlegges også for tillitsmannskurs på Solstrand, invitasjon og påmeldingsinfo kommer! Og ellers ligger info om kommende møter og arrangementer ute på BTF-Nytt.

Blåreseptsaken, som var mye i media i januar, gjaldt bøtelegging av leger dersom de foreskrev medikamenter på blå resept på feil grunnlag, og legenes reaksjon var omfattende og effektiv. Legeforeningen la press på HELFO ved å oppfordre medlemmene til å stoppe all foreskrivning av blå resepter, og aksjonen fikk raskt respons fra helse- og omsorgsministeren med lovnad om endringer. Saken har fått mange av NTFs medlemmer til å dra paralleller til tannlegenes forhold til HELFO, og reist spørsmål rundt hvorfor NTF ikke gjør det samme. Tannleger risikerer å måtte tilbakebetale betydelige beløp dersom en kontroll avdekker at en pasient uberettiget har fått HELFO-refusjon, og dette, kombinert med et regelverk som til tider kan fremstå ufullstendig og diffust, kan føre til stor usikkerhet hos tannlegen, og i verste fall til at pasientene ikke får den støtten de har krav på. NTF arbeider opp mot HELFO for å få ut mer informasjon rundt hvordan kontrollene foregår, dette vil vi høre mer om i løpet av våren. I mellomtiden har både landsomfattende og lokale nyhetsbyråer snappet opp denne parallellen, og undertegnede jobber opp mot dem med å få saken belyst fra tannlegenes og pasientenes side.

Vinterferien nærmer seg, og noen har kanskje dristet seg til å bestille utenlandstur for første gang på lenge. Andre skal suse gjennom snøen i nedover- eller bortoverski, mens andre igjen tar seg av de som tryner og eksartikulerer 11 i bakken. Det skal nok ikke ta så lang tid nå før man vender seg til hverdagen igjen, og finner andre ting å snakke om enn det-som-ikke-skal-nevnes. Det går mot vår, lengre dager og varmere vær.

Jeg, og resten av styret, ønsker dere en nydelig vår fremover!

Sindre Hauge Larsen

Formann