Den nye formannen har ordet!

Bilde

Sindre Hauge Larsen

Kjære kollega!

Det er med stor ære, og en viss skrekkblandet fryd jeg takker ja til formannsvervet. Dette er et tillitsverv som medbringer stort ansvar; man er foreningens ansikt utad, man må tale BTFs sak i møte med presse, politikere, fylkeskommunen og NTF, og man er ansvarlig for den daglige driften av foreningen. Nå kjenner jeg heldigvis foreningen godt fra innsiden etter noen års fartstid i styret, både som infosekretær og som sekretær, men det blir en omstilling å gå fra å ordne ting i kulissene til å stå i front.

Takk til Eirik for hans innsats for BTF. Som formann har Eirik gjennomført to Vestlandsmøter (og avlyst ett), fått i gang en sårt nødvendig modernisering av foreningslokalene, loset foreningen trygt så langt gjennom en pandemi, og stått i spissen for det beste sosiale programmet som Landsmøtet noensinne har sett. Han har vært et arbeidsjern uten like, og BTF har nytt godt av hans kløkt, sjarm og arbeidskapasitet de tre siste årene.

Men han har ikke gjort alt dette alene, og jeg er så heldig å få overta lederrollen for et urverk av en forening som består av engasjerte, rutinerte og i stor grad selvgående tillitsvalgte. Det har vært lite utskifting av tillitsvalgte i år, og det gleder meg at så mange ønsker å stille til gjenvalg. Takk for tjenesten til alle som har gitt seg, og hjertelig velkommen og gratulerer til de nye! En spesiell takk til Ivar Hoff for hans mangeårige og uvurderlige innsats for foreningen.

Det er mye på agendaen for BTF fremover. På nyåret er det Vestlandsmøtet som står i fokus, og fagkomiteen har snekret i sammen et spennende fagprogram. Forkursene på torsdagen er av høy kvalitet, med tema som Kjeveledd fra A til Å, motivasjonsforedrag, klinisk beslutningstagning og hands-on kurs i Style Italiano. Deretter er det duket for fullt fagprogram og dentalutstilling både fredag og lørdag. Vestlandsmøteheftet med fullstendig fagprogram er sendt ut som vedlegg til novemberutgaven av Tidende, men programmet kan også leses på nett. På fredagen gjentar vi suksessen med servering fra lokale bryggerier til en hyggelig penge i utstillingen, etterfulgt av deilig fire-retters middag og underholdning med Christoffer Schjeldrup på Hotel Norge.

Det er bare en liten uke til vi arrangerer vårt årlige julemøte i Markeveien 12. Her er lagt opp til god julestemning, deilig juletapas og konsert med Tom Tumyr. Hederstegnkomiteen har også bedt om ordet, så her skal det feires!

Men… Man kommer dessverre ikke unna å nevne noe om den pågående pandemien, et ord vi aller helst skulle lagt bak oss for lenge siden nå når kalenderen nærmer seg 2022. En ny variant, Omikron, har kommet med ekspressfart fra Sør-Afrika til Øygarden, og vi vet lite annet om den enn at den er hinsides mutert og smitter raskt. Vi hører historier om massespredertilfeller fra julebord i Oslo, og fredag kveld ble det igjen innført påbud om munnbind på kjøpesentre og kollektivtransport, og hjemmekontor der dette er mulig. Vi risikerer også strengere tiltak på kort varsel. Sannsynligvis vil vi lære mer om den nye varianten i løpet av den neste uken. BTF følger selvsagt med, både med tanke på julemøtet og på Vestlandsmøtet. Vi har dessverre sett oss nødt til å begrense antall deltakere, men setter alle kluter til for å gjennomføre et knakende bra julemøte, på en forsvarlig måte. Julemøtet er nå fulltegnet.

Representantskapsmøtet i NTF ble avholdt for bare en uke siden, og mange spennende saker ble tatt opp og stemt gjennom. Særlig interessant for medlemmene er kanskje policy-dokumentene, som ble stemt gjennom med liten motstand. Disse sier noe om hvordan NTF stiller seg til blant annet markedsføring og utføring av kosmetisk tannbehandling, og til utviklingen av fremtidens tannhelsetjeneste. NTF ønsker en helhetlig gjennomgang av tannhelsetjenesten, og det er gledelig å se en viss medgjørlighet i den nye regjeringens budsjettforlik.

Jeg ønsker også å rekke en stor gratulasjon til Heming Olsen-Bergem, som ble valgt til ny president for NTF! Det er hele ti år siden forrige gang det ble valgt ny president, og Camilla har gjort en formidabel innsats gjennom sine perioder.

Jeg takker for tilliten generalforsamlingen har vist ved å velge meg til formann, og gleder meg til utfordringene som skulle komme! Og så vil jeg benytte anledningen til å ønske alle i foreningen god jul!

Sindre Hauge Larsen,

Formann i BTF