Eirik Torjuul Halvorsen

Formann Eirik Torjuul Halvorsen

Sommeren er rett rundt hjørnet og BTFs siste møte før ferien, Vårmøtet, er avholdt. Denne gangen på Oseana, Os. De som var der kunne nyte en god middag i nydelige omgivelser med utsikt ut Bjørnefjorden.

Oppslutningen var dessverre noe laber. Om det er tid, sted eller tema som ikke fristet er uvisst. Mai er travel med langhelger, konfirmasjoner og bryllup. Vi har etterkommet et ønske fra flere medlemmer utenbys om å avholde møter utenfor sentrum av Bergen. Dessverre var det laber oppslutning blant disse også. Neste vårmøte blir nok derfor lagt sentrumsnært til neste år. Vi er allerede i gang med planleggingen! Det er spennende og givende å kunne tilby våre medlemmer gode og varierte kurs og møter med en solid faglig profil og sosialt tilsnitt.

Formann og Stefan Lindner deltok på Forum for tillitsvalgte i begynnelsen av mai. De foreslåtte vedtektsendringene ble diskutert, og BTFs innspill fra medlemsmøtet i april var tatt med. Diskusjonstema i år var fremtidens tannhelsetjeneste. Potensielle store endringer ligger i luften. Hvordan skal det finansieres og organiseres. Skal HELFO-potten økes, ellers skal det bevilges mer til DOT og ROK’ene. Hvordan skal fordelingen være mellom tannpleiere, tannleger og spesialister? En tanke som er lansert på fagkonferansen for NTpF er at tannpleierne kan gjøre all screening, og at eventuell behandling henvises til spesialister i respektive fagfelt. Selvfølgelig skal det ikke være slik! Den erfarne og allsidige allmennpraktikeren må fortsatt være stammen i den fremtidige tannhelsetjenesten.

Sparekniven svinges også på IKO. Fjorårets underskudd skal spares inn. Pengesekken er knepet enda hardere igjen. Ansettelsesstopp gjøre det enda vanskeligere å rekruttere viktige og riktige hoder til vårt fakultet, som nå ikke lengre har en referanse til faget i navnet engang. Vi er blitt en underavdeling av Medisinske fakultet, en ubetydelig del, nærmest som en appendix med konstant betennelse.

Tillitvalgtkurset på Solstrand hadde som vanlig god oppslutning og fornøyde deltakere. Første dag var i regi av John Frammer, advokat i NTF. Han ga oss en god innføring i relevante tema hva gjelder lønn, sykemelding og andre problemstillinger knyttet til både privat og offentlig sektor. Dag 2 var litt mer lettbeint med Mads Nordmo Arnestad som lanserte noen nye begrep for meg: “Pay it forward: Om kulturbygging, samarbeid og prososial motivasjon”. Definitiv årets mest engasjerende forelesning! Jeg håper kurset bydde på nye kollegiale bekjentskap og forhåpentligvis sådde et lite tillitsvalgtsfrø hos noen.

Styret og understyrer tar sommerferie og lader opp til høstens oppgaver. Møtedatoer for høsten er oppdatert på btfnytt.no. Sjekk de ut, og hold av dagene!

Riktig god sommer fra oss i styret!

Eirik Torjuul Halvorsen

Sist oppdatert: 9. desember 2020