​6 ting du må vite om reiseforsikring før ferien

Storebrand har noen gode tips til hva du bør sjekke angående reiseforsikringen før du legger ut på en velfortjent ferie.

storebrand_reiseforsikringVia Storebrand har Akademikermedlemmer tilgang på en av markedets beste forsikringsavtaler. Bl.a. er Storebrand blant selskapene som kommer best ut i en ny test av reiseforsikringer, publisert hos Aftenposten 8. juni 2018.

I artikkelen sammenlignes 12 norske selskapers reiseforsikringer og vurdert kriterier som avbestilling, tap av reisegods og ulykke. Storebrand får terningkast fem, og det trekkes blant annet frem at forsikringen har «Gode dekninger for gjenstander, gode dekninger for død/invaliditet og passer for eldre».

Sjekk vilkår og pris for reiseforsikring via Akademikeravtalen på www.storebrand.no/tannlegeforeningen

Her er noen av tingene du bør sjekke når det gjelder reiseforsikringen din:

Tekst og bilde: Storebrand v/ Snorre Bryne

1. Å reise uten forsikring kan bli veldig dyrt

Det kan være kjekt med reiseforsikring om du blir frastjålet et kamera eller mobil på ferieturen – men det er først om du blir alvorlig syk på ferie at du virkelig forstår verdien av forsikringen.

Flere ganger har Storebrand bistått med skadeoppgjør i millionklassen etter sykehusinnleggelser og hjemsendelse fra utlandet. For et par år siden opplevde for eksempel en Storebrand-kunde en prematur fødsel på jobbreise i USA, der regningen endte på nesten fire millioner kroner.

2. Du er ikke alltid sikret med gratis reiseforsikring på kredittkortet

De fleste kredittkortselskaper tilbyr gratis reiseforsikring dersom reisen bestilles med kortet. For at dette skal gjelde, må imidlertid halvparten av alle reisekostnadene være belastet kortet – og det kan by på enkelte utfordringer. Dersom du for eksempel er på bilferie, må minst halvparten av drivstoff og overnattinger være betalt med kortet. Dette innebærer også at du kan stå uforsikret om noen skulle legge ut for enkelte av utgiftene for deg.

Vær også obs på at dekningssummene i kredittkortforsikringene generelt ligger lavere enn i helårsforsikringene, ifølge en undersøkelse gjennomført av Smarte Penger.

3. En helårsforsikring gjelder også i hverdagen

I motsetning til en kredittkortforsikring, gjelder en helårs reiseforsikring også for uheldige hendelser i hverdagen – så lenge du er borte fra boligen din.

Om du for eksempel blir frastjålet en veske eller mobil på vei til jobb eller på byen, kan dette normalt sett være noe du får erstattet fra en helårs reiseforsikring.

4. Dropp avbestillingsforsikring

Nesten uten unntak så får du tilbud om å kjøpe ekstra avbestillingsforsikring når du bestiller feriereisen din. Dette er som regel unødvendig, ettersom reiseforsikringen din mest sannsynlig allerede inkluderer en avbestillingsforsikring – i hvert fall om den er god.

5. Pass på at hele familien er dekket

Både Storebrand Standard og Super omfatter ektefeller/samboere og barn (inntil 20 år) som bor på den samme folkeregistrerte adressen som forsikringstaker, dersom du kjøper en forsikring som dekker hele familien.

Med Super er også eventuelle barnebarn og oldebarn som reiser sammen med forsikringstakeren dekket.

6. Ikke overskrid maks antall reisedager

Om du planlegger en lang reise, må du passe på at du har rett type forsikring – så du ikke overstiger makslengden, og dermed står uforsikret igjen.

Storebrand Reise Standard dekker reiser i hele verden som varer i inntil 45 dager. Super dekker på sin side reiser som varer i inntil 60 dager, men du kan også utvide denne perioden til 90 eller 120 reisedager når du kjøper forsikringen.

Les mer om Akademikeravtalen

Publisert: