Program møtesonen / NTFs torg

Bilde

Fra NTFs torg under Landsmøtet 2021

Ta turen innom NTFs torg på årets Nordental. I tillegg til å få deg en god kopp kaffe fra NTFs barista og slå av en prat med NTFs ansatte og tillitsvalgte, har du mulighet til å booke tid med en av NTFs jurister og/eller få med deg interessante innslag og miniforedrag på "møtesonen".

Torsdag 3. november

kl. 1300 - 1330
"Fremtidens tannhelsetjeneste - Quo vadis?"
Tannhelsepolitisk Q&A v/ NTFs hovedstyre

Musikkinnslag ved Rick Grove

kl. 1330 - 1345
"Betydningen av et smil"
v/ Tannhelse Uten Grenser

Tannhelse Uten Grenser har prosjekter i Etiopia og Jamaica samt «Åpen dag» arrangement her i Norge. Gjennom flere års erfaring med feltarbeid under ulike utfordrende forhold, har de mange sterke historier å formidle med flotte bilde/video innslag om viktigheten av en god tannhelse.

kl. 1510 - 15.25
«Kloke valg, råd og retningslinjer for antibiotikabruk i tannhelsetjenesten» v/ Morten Enersen

NTF har innhentet data fra reseptregisteret som viser tannlegers forskrivning av antibiotika i perioden fra 2012 – 2021. Tallene viser en økning i forskrivningen i 2020 og 2021. De nasjonale faglige retningslinjene om antibiotikabruk ble oppdatert i 2021 og gir faglige anbefalinger ved akutte odontogene infeksjoner, marginal periodontitt og antibiotikaprofylakse i tannhelsetjenesten.

Fredag 4. november

kl. 1020 - 1035
"Leger uten grenser - slik jobber vi"
v/ kommunikasjonssjef Silje Grytten

Leger Uten Grenser jobber etter prinsippene «upartisk, nøytral og uavhengig». Hva betyr dette i praksis - og hvordan bidra det til å sikre helsehjelp i mer enn 70 land og flere enn 400 prosjekter?

kl. 1200 - 1220
"Helsetjeneste eller business?" v/ NTF Student
Debatt om fremtidens tannhelsetjeneste av fremtidens tannleger

Hvordan utvikler tannhelsetjenesten seg, er det i den retningen vi ønsker? Mister fremtidens tannleger muligheten til å bestemme hverdagen selv? Priser for strøm, bolig og mat øker drastisk, mens studiestøtten står stille. Hvem gagner det at studenter må prioritere deltidsjobb over lesetid?

Kom og hør på studentenes utrop!

kl. 1230 - 1330
Posterpresentasjoner NTFs studentforskerpris
Les mer om de nominerte under foredrag #28 i fagprogrammet

kl. 1500 - 1515
"Hackerangrep og løsepengevirus – hvor sikker er din bedrift?" v/ Trinnvis

Før var det de store virksomhetene som ble rammet av hackerangrep. Nå har trenden snudd. I 2021 ble de fleste angrep rettet mot små og mellomstore bedrifter, og løsepengevirus er den største trusselen. Hackerne infiltrerer og låser virksomheters datasystemer, og krever deretter penger for å låse opp igjen. Og ofrene er ofte de med dårligst datasikkerhet. Hvordan står det til med datasikkerheten på din tannklinikk, og hvilke sikkerhetsgrep kan tas for å gjøre den mindre attraktiv for hackere?

kl. 1600 - 1620
Helsedirektoratet informerer

kl. 1630 Prisutdelinger
NTF studentforskerpris & Beste stand Nordental

Book en jurist

Under landsmøtet kan foreningens medlemmer reservere tid med en av NTFs advokater for individuell juridisk veiledning innen lønns- og arbeidsvilkår, ferie, permisjon NTFs samarbeidskontrakter, arbeidskonflikter og oppsigelser m.m.

Timebestilling gjøres ved å sende epost til; jus@tannlegeforeningen.no, med navn, medlemsnummer, eventuelle vedlegg og hva saken gjelder.

Frist: 15. oktober

Treffetider: