Oppdaterte anbefalinger fra Helsedirektoratet

Helsedirektoratet har oppdatert sine anbefalinger til tannhelsetjenesten. Anbefalingene finner du under Kapittel 5 - Kommunehelsetjenesten og tannhelsetjenesten på www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus

Lukk melding
Oppdaterte anbefalinger fra Helsedirektoratet

Lukk melding

Pasientinformasjon korona og tannhelse

Pasient og spørsmål om tannbehandling og korona?

Tannlegeforeningens sekretariat mottar mange spørsmål om dagen vedrørende koronaviruset. Her finner noe noen av aktuelle problemstillingene for deg som er pasient. Siden oppdates fortløpende.

Tannhelsetjenesten er en viktig del av helsetjenesten. Myndighetene har bedt tannhelsetjenesten om å begrense pasientbehandling til kun nødvendig helsehjelp. Dette er et viktig tiltak for å redusere smitte i befolkningen.

Din vanlige tannlegetime vil derfor kunne bli utsatt til situasjonen har stabilisert seg, men pasienter som har behov for akutt tannbehandling, skal selvfølgelig få adekvat hjelp også i denne situasjonen. Akutte behandlingsbehov betyr i denne sammenhengen hovedsakelig alvorlige skader, sterke smerter og/eller hevelser/infeksjoner.

NB! Hvis du har fått påvist smitte, vet at du har vært i kontakt med noen med påvist smitte, eller har vært på reise utenfor Norge i løpet av de siste 14 dagene, skal du ikke møte opp på klinikken. Vennligst ta kontakt med klinikken på telefon for å avklare behandlingsbehov eller avtale ny time. Dette gjelder også dersom du har forkjølelsessymptomer, hoste, feber eller er blitt tungpustet.

Spørsmål?
Har du andre spørsmål eller er usikker på hvordan du skal forholde deg, kan du ringe tannlegen din. Hvis tannlegen din ikke er tilstede, er det også mulig å kontakte den offentlige tannhelsetjenesten i fylket ditt. Klikk her for en oversikt over nettadresser og kontaktinformasjon til fylkeskommunene og den offentlige tannhelsetjenesten.

Du kan også kontakte vår pasienttjeneste "Tannlegen hjelper deg", som kan treffes på telefon 90 61 33 69 (mandag 10:00 - 12:00, onsdag 12:30 - 13:30 og torsdag 10:00 - 12:00) eller på e-post pasient@tannlegeforeningen.no

Sist oppdatert: 19. mars 2020