Da sukker la skylden på fett - film og debatt, 3. mars kl. 14:30

Som en del av dokmentarfilmfestivalen HUMAN vises filmen "Sugarcoated", etterfulgt av debatt om sukkerlobbyisme og hvor skadelig sukker er for helsa. Harry-Sam Selikowitz representerer NTF i debatten.

Tid: 3. mars kl. 14:30

Sted: Vega scene, Oslo

Se debatten streamet på NTFs Facebookside

Om debatten

På 1960-tallet betalte sukkerindustrien forskere for å «bevise» at det ikke fantes noen sammenheng mellom sukker og sykdommer som diabetes og overvekt. I stedet la de skylden på fett, så høyt sukkerinnhold i mat og drikke ikke skulle bli regulert. Slik kunne sukkerbaronene fortsette å tjene milliarder – på bekostning av folks helse.

Gro Harlem Brundtland er den første som tok kampen mot sukker. Da hun var direktør for Verdens Helseorganisasjon gikk hun til krig mot tobakk og sukker samtidig. Hun lykkes med tobakk, men mot sukkerbaronene kom selv WHO til kort. I et forsøk på å få til endringer fra innsiden, tok hun senere jobb som konsulent for Pepsi.
Siden den gang har sukkerforbruket vårt økt med 40 prosent.

Hvor skadelig er egentlig sukker for helsen? Hvor mektige er sukkerlobbyen – og hvordan jobber de for å få i deg mer av sitt hvite gull? Og hvem gjør hva for å stoppe dem?

I panelet:

• Wasim Zahid, lege, skribent, foredragsholder og forfatter.
  • Harry-Sam Selikowitz, tannlege med bred internasjonal erfaring fra blant annet Verdens helseorganisasjon (WHO). Han er nå rådgiver for Den norske tannlegeforening på blant annet folkehelse og sukker.
  • Ole Berg, ekspert fra Helsedirektoratet skal fortelle om hvordan norske myndigheter og norsk næringsliv samarbeider for å redusere sukkerinnholdet i maten vår.

Moderator: Anne Håskoll-Haugen, journalist.

Om filmen:

Sugar-Coated-STORSugar Coated

2015 / Canada / Regi: Michéle Hozer / 60 min

Sukker dreper oss. Så hvorfor fortsetter vi å spise det som ubestridelig er giftig for oss? Denne dokumentaren avdekker den mørke siden av sukker, sukkerindustrien og dens forkjempere. Siden 60-tallet har forskere forsøkt å advare mot de skadelige effektene av sukker, og resultatet vi ser i dag er at verdens sukkerforbruk har doblet seg, og selv i utviklingsland har livsstilssykdommer blitt det største helseproblemet. Disse advarslene ble, og blir fortsatt, møtt av en mektig sukkerlobby som minner om tobakkindustrien, som stilner kritikere og forskere. I Sugar Coated møter vi de som tar opp kampen.

Om filmfestivalen:

HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival er Oslos største dokumentarfilmfestival og byr på norske og internasjonale aktuelle dokumentarer i kombinasjon med debatter, samtaler, seminarer og workshops, kunstutstilling, teater og konserter, med mer. Festivalen består av to konkurranseprogrammer og et mangfoldig filmprogram med fokus på menneskerettigheter og samfunnsspørsmål.

Tekst og bilder hentet fra www.humanfilm.no

Publisert: 22.02.2019