Utenlandskurset 2015, vårens vakreste eventyr?

NTFs utenlandskurs ble i år arrangert i Sestri Levante, en liten by på den italienske riviera rett sør for de mer berømte klippebyene Cinque Terre. Ca 40 entusiastiske kolleger var med for å bedrive mental styrketrening sammen med kursgiver psykolog Trond Hegglund.

Flere av kursdeltakerne kan med rette sies å være veteraner, de har vært med på samtlige utenlandskurs siden vi startet i 2005. Utenlandskursene er å betrakte som nisjekurs, de tilbyr 20 timer med faglig fordypning under andre himmelstrøk og det er tid til sosiale, kulturelle og ikke minst gastronomiske opplevelser samtidig. Denne gangen var det stor interesse for kurset, vi fikk med flere unge og nye deltakere og kurset ble fulltegnet før fristen.

Kursgiver inviterte oss med på en spennende reise inn i selvet vårt, vi fikk blant annet utarbeidet en JTI-rapport som beskriver vår unike personlighet, vår individuelle karakter som preger vår måte å møte livets små og store utfordringer på. Det var en god anledning til å øke selvinnsikten og forstå hva som karakteriserer situasjonen når man kommuniserer og mottaker ikke forstår budskapet man tror man prøver å formidle...

Kursholder Trond Hegglund

Det var stressmestring , konflikthåndtering og ikke minst mental styrketrening der man blir mer bevisst sin mentale styrke og stadig trener på denne for å bli sterkere og forhåpentligvis en bedre utgave av seg selv. Kursgiver bød rikelig på seg selv og vi ble introdusert til det som kalles styrkebasert utvikling, der man fokuserer på styrkene og ikke på svakhetene når man skal trene opp sin mentale ”muskulatur”.

Vår fantastisk dyktige og kjekke reiseguide Li Axare fra Stockholm, autorisert Firenzeguide og lommekjent i Italia hadde som vanlig lagt opp til et godt sosialt program. Vi hadde lagt inn ønsker om en mer e ”aktiv fritid” denne gangen og det fikk vi virkelig. Den ene dagen spiste vi lunsj i Corniglia, den midterste av de 5 Cinque Terre-byene og vi gikk en flott fottur langs fjellstien til Vernazza. Den andre dagen var det en flott båttur langs kysten og vi gikk over fjellet til den idylliske byen Portofino i et flott vær. Her fikk vi pratet sammen i små og større grupper og fikk prøvd mental styrketrening i praksis.

kursdeltakere på tur Sestri Levante
Kursdeltakere på tur i vakre omgivelser

Vi fikk nydelige italiensk mat med rikt innslag av sjømat både som antipasti, primi, secondi og dolci ledsaget av gode italienske viner. Den fysiske aktiviteten i kurspausene opplevdes høyst nødvendige etter de store lunsj- og middagsmåltidene. Undertegnede har muligens snevre briller på, men min personlige evaluering av årets kurs var at alle kursdeltakerne var fornøyde og glade da vi satte kursen hjem 2. pinsedag.

Kursdeltakere rundt lunsjbordet

Tettpakket med gode opplevelser - også kulinariske

Bli med på NTFs utenlandskurs neste år da vel, du vil garantert få en annerledes kursopplevelse!

Berit Øra, leder NTFs kursnemnd