Tannhelse må inn i nasjonale handlingsplaner for rehabilitering og habilitering

Bilde

Den norske tannlegeforening (NTF) har levert høringsinnspill til forslagene til nasjonale handlingsplaner for rehabilitering og habilitering. I begge innspillene understreker NTF behovet for at tannhelsetjenesten i større grad integreres i den øvrige helse- og omsorgstjenesten.

NTF peker på at de foreslåtte planene i hovedsak retter seg mot spesialisthelsetjenesten og de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og at tannhelsetjenesten i liten grad er inkludert. Foreningen mener dette er en svakhet, særlig fordi god munnhelse er en viktig forutsetning for funksjon, helse og livskvalitet.

For personer med rehabiliteringsbehov, særlig innen rus og psykisk helse, er det dokumentert sammenheng mellom oral helse og psykisk helse. Mange har også omfattende behandlingsbehov og samtidig utfordringer med å motta tannbehandling. NTF mener derfor at tannhelsetjenester må inngå som en del av helhetlige rehabiliteringsforløp og inkluderes i arbeidet med individuelle planer.

I høringsinnspillet til habiliteringsplanen fremhever NTF at personer med sammensatte diagnoser ofte har særskilte behov knyttet til munnhelse. Foreningen peker blant annet på behov for bedre samhandling mellom tjenester, og at tilbudet om tannbehandling i sykehus i dag er begrenset.

NTF understreker i begge innspillene at bedre samhandling mellom tannhelsetjenesten og øvrige helse- og omsorgstjenester er nødvendig for å sikre gode, helhetlige og sammenhengende pasientforløp.

For å lese hele teksten i innspillsnotatene, se Fag og politikk / Politikk og påvirkning / Høringssvar og innspill

Sist oppdatert: 18. mai 2026