Resultater fra Helfos brukerundersøkelse 2025
Over 6 000 helseaktører har deltatt i årets brukerundersøkelse om Helfos refusjonsordning. Resultatene er nå klare og viser nok en gang at tannleger og leger er de som er minst fornøyde med ordningen.
Det er små endringer fra tidligere års undersøkelser, og resultatene viser at tilliten til Helfo er høy, og at de fleste opplever ordningen som effektiv – men også at det finnes utfordringer knyttet til enkelhet, brukerstøtte og opplevelsen av kontroll.
94 % av respondentene mener at Helfo håndterer refusjonskrav effektivt. Samtidig svarer én av tre at de ikke opplever refusjonsordningen som enkel. Tannleger er den helseaktøren som i størst grad opplever utfordringer med ordningen, både når det gjelder tillit, enkelhet og opplevelse av kontakt med Helfo.
På spørsmålet "Alt i alt er Helfos refusjonsordning enkel" scorer tannlegene desidert dårligst, hvor kun 41 % av tannlegene er enige, sammenliknet med sammenlagtscoren hvor 68 % er enige eller helt enige.
56 % av tannlegene svarer også at de ikke opplever å ha tilstrekkelig kontakt med Helfo.
Tannlegeforeningen har avtalt møte med Helfo over sommeren for å diskutere funnene i brukerundersøkelsen.
Du kan lese hele resultatrapporten her (pdf).
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen ble gjennomført av Rambøll Management Consulting på vegne av Helfo i perioden 7. mars til 4. april 2025. Undersøkelsen ble sendt ut første gang i 2023 og hadde da en svarprosent på 22%. I 2024 svarte 30% på hele undersøkelsen, med en ytterligere økning til 31% i 2025. Totalt 6 237 helseaktører deltok, inkludert 1470 tannleger.
%20helfo%20brukerrapport%202025_2.jpg)
Illustrasjon hentet fra Helfos resultatrapport