Verdens tobakksfrie dag - 31. mai
I anledning Verdens tobakksfrie dag (World No Tobacco Day) 2025 retter WHO søkelyset mot de utspekulerte strategiene som brukes av tobakks- og nikotinindustrien for å gjøre deres produkter attraktive, spesielt for barn og unge. Kampanjen har fått tittelen “Unmasking the appeal - exposing industry tactics on tobacco and nicotine products” og har fått emneknaggen #TobaccoExposed.
Tekst hentet fra who.int, oversatt ved hjelp av CoPilot og kvalitetssikret av NTF
Bakgrunn:
Ved hjelp av tiltalende design og smaker markedsføres produktene bevisst mot barn og unge for å utvide kundebasen og skape avhengighet, alt for kommersiell gevinst.
Tobakksindustrien bruker bl.a. følgende pågående taktikker for å vinne innflytelse:
- De betaler for influensere, markedsføring i sosiale medier og sponsing av arrangementer, ofte målrettet mot barn og unge
- De hevder at de har en rolle innen folkehelsearbeid, men produktene deres tar livet av over 8 millioner mennesker hvert år
- De påstår at de er bærekraftige, men produktene deres forurenser planeten
- De finansierer produksjon av partisk forskning
- De finansierer lobbyisme og aktivistgrupper som jobber mot tobakkskontrollpolitikk
- De ansetter juridiske team for å føre rettssaker som utfordrer og forsinker tobakksreguleringer
Målet med markeringen er bl.a. å:
- Synliggjøre for beslutningstakere hvordan industrien driver målrettet markedsføring mot barn og ungdom
- Motvirke tobakksindustriens "informasjonsepidemi"
- Beskytte helsepolitiske beslutninger fra tobakksindustriens innblanding
Støtt opp om markeringen
Tobakk og nikotinprodukter har betydelige negative effekter på tann- og munnhelse, og tannhelsetjenesten spiller en viktig rolle med å informere og veilede pasienter om farene ved tobakksbruk. Tannlegeforeningen markerer dagen som en del av vårt folkehelsearbeid, og oppfordrer alle våre medlemmer til å ta opp snus- og røykeslutt med sine pasienter.

