Mere velferd er ikke mere helse

SV og regjeringen har i statsbudsjett for 2025 blitt enige om ytterligere utvidelser av pasientgruppene i den offentlige tannhelsetjenesten. Nå skal unge voksne mellom 25-28 år også få 75 prosent rabatt på tannbehandling, på lik linje med de mellom 21-24 år.

-Disse gruppene bør ikke prioriteres, sier en fast bestemt Heming Olsen-Bergem, president i Den norske tannlegeforening (NTF).

Til tross for manglende datagrunnlag, utredning og analyser har budsjettpartnerne (SV, SP og AP) fortsatt sin «tannhelsereform». Tannhelseutvalget leverte nylig sin NOU 2024: 18 En universell tannhelsetjeneste. Rapporten er nå på høring og høringsfristen er 15. mars 2025. Dette vil danne grunnlag for en videre utvikling av politikken på området.

Det er mange grupper som ville fått stor helseeffekt av mer penger til nødvendige tannhelsetjenester. Etterslepet i den offentlige tannhelsetjenesten (DOT) er økende og det er nå blant annet over 117 000 barn og unge (3-18 år) som ikke har vært innkalt til planlagt tid. Dessuten er det mange eldre som ikke får det tilbudet de har krav på.

-Nå må fylkeskommunene prioritere nødvendig tannbehandling til de som faktisk har et reelt behov, sier NTF-president Olsen-Bergem. -NTF har vært og vil fortsatt være grunnleggende uenig en utvidelse basert på alder. Dette er ren symbolpolitikk og velferdspopulisme.

NTF oppfordrer fylkestannhelsesjefene til å jobbe ned etterslepet blant barn og unge, psykisk utviklingshemmede og eldre, langtidssyke og uføre som bor på institusjon eller får hjemmesykepleie. Den reviderte tannhelsetjenesteloven inkluderer og grupper med psykisk syke og pasienter med ruslidelser, og her er det store mørketall når det gjelder behov for tannbehandling. Disse gruppene bør prioriteres fremover.

-Den offentlige tannhelsetjenesten kan med loven i hånd prioritere disse gruppene fremfor friske unge voksne. Vi bør ikke prioritere å gi billigere tannhelse fremfor nødvendig behandling, understreker Heming Olsen-Bergem, NTF-president og legger til; -Skal man faktisk utvide tannhelserettighetene bør det rettes mot syke mennesker, som for eksempel kreftoverlevere.

Trylleformell gir tulletall


Utvidelsen med gruppen 25-28 år er beregnet å koste 420 millioner kroner. Tilsvarende beregninger er gjort for gruppen 21-24 år. Dette skal utgjøre 105 millioner kroner per årskull.

Basert på tidligere data fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har helse- og omsorgsdepartementet anslått at kostnaden knyttet til å gi ett årskull i gruppen 19 til 30 år gratis tannhelsetjenester til å være om lag 140 mill. kroner. Ved en egenbetaling på 25 prosent, vil kostnaden per årskull utgjøre om lag 105 mill. kroner.

Men departementet selv mener beregningene som er foretatt er beheftet med usikkerhet. Datagrunnlaget mer enn 15 år gammelt og den reelle kostnaden per årskull er sannsynligvis høyere.

-De 105 millioner kronene som er beregnet per årskull for 21-28-åringene er tulletall, sier en oppgitt NTF-president. -Summen har ikke vært justert for inflasjon på mange år, og samtidig har årskullene blitt større. Budsjettpartnerne lever i magisk verden om slikt ikke behøver å tas hensyn til.

Det gis heller ikke midler til en oppbygging av Den offentlige tannhelsetjenesten. Det vil si at det ikke vil være mulig å gi denne gruppen et reelt tilbud basert på disse bevilgningene. Faren ved å pålegge den offentlige tannhelsetjenesten flere oppgaver uten tilstrekkelig finansiering er at tilbudet til flere av de andre prioriterte gruppene også vil forringes.

Privat sektor må slippe til

Helse- og omsorgsdepartementet fastslår at å anslå statlige utgifter, dersom tannbehandling skal gjøres gratis eller subsidieres med betydelige beløp, krever ytterligere utredninger. Beregningene per nå tar ikke høyde for utgifter som vil påløpe knyttet til kapasitetsutvidelse i de offentlige tjenestene, blant annet gjennom behov for klinikker og anskaffelse av mer utstyr.

-Skal DOT allerede 1. januar levere til gruppene som både har tannhelsebehov og rettigheter må de private tannlegene slippe til, konkluderer Heming Olsen-Bergem. -Et godt offentlig-privat samarbeid må til for å sikre disse pasientene et reelt tilbud. Så får vi håpe at politikerne fremover faktisk vil lytte til profesjonen og vente på gode utredninger og analyser for å sikre en kunnskapsbasert utvikling av tannhelsetjenesten.

Les NOU 2024: 18 En universell tannhelsetjeneste

Sist oppdatert: 2. desember 2024