En tannhelsetjeneste for alle
Torsdag 26. september kl 13, overleverte Tannhelseutvalget sin utredning NOU 2024: 18 - En universell tannhelsetjeneste til helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre. Rapporten inneholder en utredning av hele tannhelsetjenesten, og utvalget foreslår tiltak som i sum likestiller og gjør tannhelsetjenesten til en del av dagens offentlige helsetjeneste.
Last ned den nye NOU 2024: 18 - En universell tannhelsetjeneste (pdf)
På overleveringen vektla leder av Tannhelseutvalgets Evy-Anni Evensen nødvendigheten av å utvikle en bærekraftig tannhelsetjeneste, basert på samfunnets behov.
Utvalgets mål er at alle skal ha likeverdig tilgang til tannhelsetjenester av god kvalitet. Tjenestene skal være sammenhengende og tilpasset brukernes behov. Det foreslås å rettighetsfeste en universell tannhelsetjeneste der alle med sykdom og skade i munn og munnhule får rett til nødvendige tannhelsetjenester. Det vil si på lik linje med det pasientene med somatisk og psykisk sykdom og skade har. Den offentlige tannhelsetjenesten skal fortsatt ha et utvidet ansvar for personer med særskilte behov. Det må også bli enklere for alle pasienter å orientere seg i systemet, og de øvrige helsetjenestene må ta ansvar og opplyse tannhelsetjenesten om pasientenes behov.
Utvalgsleder understreket videre behovet for å styrke og harmonisere tjenesten, slik den i større grad blir lik øvrig helse- og omsorgstjeneste. Tannhelse må integreres med resten av tjenesten, og skal man klare det må både den offentlig og private delen av tannhelsetjenesten samhandle.
Utjevning av økonomiske forskjeller
Tannhelseutvalget har satt som mål å redusere den enkelte pasients risiko for store utgifter til tannhelsetjenester, og foreslår å utvide dagens frikort for helsetjenester til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester. Som en overgangsordning foreslår utvalget at det opprettes et eget frikort for tannhelsetjenester.
Et viktig prinsipp har vært å bygge på de gruppene som allerede i dag har rettigheter i tannhelsetjenesteloven og folketrygdens stønadsordning. Utvalget foreslår at det blant annet utredes hva som er nødvendig tannregulering for barn og unge, og det foreslås å innføre en rett til gratis nødvendig tannregulering for denne gruppen.
Flertall og mindretall
President i Den norske tannlegeforening Heming Olsen-Bergem har vært medlem av Tannhelseutvalget og har sluttet seg til det overordnede målet og hovedbudskapet i utredningen. Det er likevel ikke alle forslagene han er enig i.
Et slikt forslag er for eksempel forslaget om å innføre en egenandelsordning for eldre over 75 år. Her er NTFs president en av hele 6 personer som ikke støtter flertallets (7 personer) forslag.
Her er noen av de andre punktene der utvalget er delt:
- Organisering av offentlig tannhelsetjenester
I dag forvaltes den offentlige tannhelsetjenesten på fylkeskommunalt nivå, men et flertall bestående av 7 utvalgsmedlemmer foreslår at tannhelsetjenesten bør være en del av den samlede helse- og omsorgstjenesten. Dette flertallet foreslår at tjenesten bør, så langt det er mulig, følge samme prinsipper som i helsetjenesten forøvrig når det gjelder organisering, regulering og finansiering, inkludert prinsippene for prioritering.
Et mindretall av 4 utvalgsmedlemmer, herunder NTFs president, foreslår at det opprettes regionale tannhelseforetak (RTHF). Dette mindretallet mener dette vil sikre lik fordeling av tannhelsetjenester til hele befolkningen. Mindretallet mener at en slik modell vil gi bedre nasjonal faglig styring av tannhelsetjenesten, når der tjenesten kan målstyres, og det kan utvikles kvalitetsindikatorer og faglige retningslinjer for nødvendig tannbehandling.
Et lite mindretall av 2 utvalgsmedlemmer, herunder utvalgets leder, foreslår å videreføre fylkeskommunen som forvaltningsnivå for den offentlige tannhelsetjenesten
- Regulering og utøvelse av privat virksomhet
Tannhelseutvalget har ønsket å tydeliggjøre noen premisser og rammer for tannhelsetjenester i privat sektor.
Det er i dag ingen bestemmelser i norsk lov som regulerer eierskap av tannklinikker eller etablering av tannklinikker. I praksis kan man etablere en klinikk, eller flere, uten at det må søkes om konsesjon hos myndighetene. Dette ønsker flertallet i utvalget å gjøre noe med. Flertallet foreslår å innføre et lovfestet krav for private tannhelsetilbydere om å søke konsesjon for klinikkdrift. Det foreslås blant annet at konsesjonstildeling kan inneholde krav om å tilby nødvendige offentlige finansierte tannhelsetjenester, og med det vil privat sektor også bidra til å nå målet om å sikre likeverdig tilgang til tannhelsetjenester, uavhengig av geografi og økonomiske forutsetninger.
Andre krav som også som vurderes som relevante å stille er krav om tannhelsefaglig bakgrunn som tannlege eller tannpleier, relevant erfaring og nødvendig språkkunnskaper.
NTFs president, Heming Olsen- Bergem, har tatt dissens til begge disse forslagene og med ham står tannlege Farshad Alamdari. Disse to påpeker at både tannhelsetjenesten og helsetjenesten i dag er underlagt tilsyn og en rekke lover og reguleringer som er med på å sikre kvalitet og kontroll med tjenesten. Å innføre en konsesjonsordning vil ikke være å likestille tannhelsetjenesten med helsetjenesten for øvrig. - Prisregulering
For å redusere risikoen for store utgifter for pasientene, og for å sikre kontroll for over utgiftene i offentlig finansierte helsetjenester, ønsker Tannhelseutvalget at det utvikles skjermingsordninger som også kan sikre økonomisk styring og kostnadskontroll.
Målet er at flere oppsøker tannhelsetjenesten regelmessig, og at personlig økonomi ikke skal påvirke tilgangen på tannhelsetjenester. Samtidig er det også viktig at man unngår unødvendig behandling ved økt offentlig finansiering av tjenestene.
Utvalgets flertall foreslår derfor prinsipielt at det må innføres prisregulering ved offentlig finansiering av tannhelsetjenester, og at det videre må utredes hvordan en slik regulering bør utformes.
NTFs president, Heming Olsen-Bergem, foreslår at man utreder først, før man så eventuelt vurderer å innføre prisregulering.
Veien videre
Nå som helse- og omsorgsministeren har mottatt utredningen er det ventet at departementet sender den ut på høring. Hvor fort den kommer ut på høring og når høringsfristen settes er usikkert. Det vanlige er at høringen sendes ut kort tid etter overlevering og at det gis en høringsfrist på minst 12 uker.
NTF vil følge nøye med og ser frem til diskusjonen om utredningen blant alle medlemmer og tillitsvalgte. Nå starter jobben med å lage et godt høringssvar.
Har du spørsmål eller innspill til NOUen?
Bli med på Presidentens time 8. oktober kl. 20:00 for å si din mening
Les mer: