NTFs president deltar på lansering av WHOs statusapport om oral helse i Europa

Illustrasjon: WHO

20. april lanserer Verdens helseorganisasjon en ny statusrapport om oral helse i Europa, med NTFs president Heming Olsen-Bergem på programmet.

Rapportlanseringen kommer som følge av publiseringen av "Global Oral Health Action Plan (2023–2030)" som kom i fjor, og fokuserer spesifikt på sykdomsbyrden og på evidensbaserte politiske løsninger for WHOs europeiske region.

Lanseringen blir gjennomført digitalt og inkluderer presentasjoner og diskusjoner om rapportens nøkkelfunn, samt bidrag fra tannhelseeksperter, inkludert NTFs egen president:

• Inequalities in oral health
    - Richard Watt, WHO Collaboration Centre
  • Advocating for oral health
    - Aristomenis Syngelakis, Chief Dental Officer, Greece; President-Elect, The Council of European Chief Dental Officers (CECDO)
  • Enhancing the state of public health for oral health
    - Heming Olsen-Bergem, President Norwegian Dental Association
  • Health care reform and Dental care, key developments and issues
    - Professor Adkham Khasanov, Chief Stomatologist of the Ministry of Health of Uzbekistan, Chair of the Association of Stomatologists of Uzbekistan
  • Oral health care in Europe - common trends and challenges
    - Ewout van Ginneken, European Observatory on Health Systems and Policies Global Health Observatory

Hovedpunkter fra sammendraget
Orale sykdommer er blant de vanligste ikke-smittsomme sykdommene på verdensbasis, og påvirker anslagsvis 466 millioner mennesker i den europeiske regionen. Orale sykdommer påvirker uforholdsmessig vanskeligstilte og marginaliserte i befolkningen og kan ha livslange konsekvenser, spesielt for barn, hvis de ikke behandles raskt og hensiktsmessig.

Anbefalingene i den nye sammendragsrapporten skisserer foreslåtte tiltak for medlemslandene, WHO-sekretariatet, internasjonale partnere, sivilsamfunnsorganisasjoner og privat sektor.

Les mer om lanseringen på www.who.int Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. - eller klikk her for å registrere deg for deltakelse på webinaret Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 19. april 2023