Tannblekemiddel nominert til årets "Gullbarbie"

Bilde

Illustrasjon: Press - Redd Barna Ungdom

Press Redd Barna Ungdom deler hvert år ut Gullbarbie - en versting-pris som retter seg mot aktører som spiller på stereotyper og bidrar til dårligere psykisk helse blant barn og unge. Blant årets nominerte er tannblekingsproduktet Prowhitening, grunnet deres markedsføring som fremmer kroppspress og et usunt ideal om hvitere smil til unge forbrukere.

"Gullbarbie" deles årlig ut til medie- og reklameaktører som bruker ensidige skjønnhetsidealer, stereotypiske kjønnsroller og unødvendig seksualisering i markedsføring rettet mot barn og unge - og som dermed er "best på å få ungdom til å føle seg verst".

De nominerte ble presentert under en lansering 24. januar, hvor også NTFs president Heming Olsen-Bergem deltok som innleder. Se opptak fra lanseringen på Press - Redd barna ungdoms facebookside Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Blant de nominerte var tannblekingsproduktet Prowhitening. Juryen skriver følgende om nominasjonen: «Prowhitening er nominert for at de aktivt bruker influencere til å selge ideen om at hvite tenner er en nødvendighet for unge forbrukere. Tannbleking hos de fleste tannleger har en aldersgrense på 18 år mens Prowhitening skriver på nettsiden deres at de “anbefaler at du er over 12 år” for å kjøpe produktet deres. Tannblekestripsene fremmer et ensidig skjønnhetsideal samtidig som produktene deres kan virke skadelig på tennene». De andre nominerte er TV-programmet "Ex on the beach" og kleskjeden Zara.

Leder i Press, Isaac Elstad Røssnes, innledet arrangementet med å snakke om hvordan kropp og utseende gjøres til en trend, og at dagens trender og idealer er uoppnåelige for de fleste, blant annet grunnet retusjering av bilder i reklamer. Målet med kåringen er å rette fokus på mangel på mangfoldighet i mediebildet og markedsføring som fører til kroppspress og psykisk uhelse. Blant annet krever Press at Forbrukertilsynet får utvidet myndighet til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og unge.

NTFs president var invitert til å holde et kort åpningsforedrag om ulike grunner til misfarging av tenner, informasjon om ulike behandlingsmetoder og -produkter, og mulige konsekvenser av tannbleking. NTFs policydokument om nødvendig helsehjelp og kosmetisk behandling , 215.8 kB, åpnes i nytt vindu. ble selvfølgelig trukket frem, som fastslår at "Tannleger skal sette klare etiske grenser for behandling generelt, og for kosmetisk behandling spesielt og skal ikke bidra til å skape behov for behandling ved å markedsføre eller foreslå behandling som ikke er medisinsk/odontologisk begrunnet".

Forsker Niamh Ní Bhroin, fra Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, holdt også et innledningsforedrag om ungdom, kroppsidealer og skadelige medieeffekter. Arrangementet ble avsluttet med en panelsamtale med Jenny Gahrken, Jonas Braaten og Sonja Iren - alle tre influencere som går foran som gode forbilder innenfor kroppspositivisme, bærekraft og mangfold.

Les mer om kåringen og de nominerte på www.gullbarbie.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

NTFs president Heming Olsen-Bergem under lanseringen av kandidatene for årets gullbarbie

Heming Olsen-Bergem sammen med Isaac Elstad Røssnes (Leder i Press) og Niamh Ní Bhroin (UiO)

Sist oppdatert: 25. januar 2023