"Mer er ikke alltid bedre"
– en konferanse om medisinsk overaktivitet

Konferansen arrangeres av Kloke valg kampanjen og handler om medisinsk overaktivitet – i betydningen overutredning, overdiagnostikk og overbehandling.

Tid: Torsdag 9. mars kl. 09 - 16

Sted: Vulkan Arena

I år setter vi fokus på disse temaene:

• Overutredning og overbehandling av muskel- og skjelettplager
    Overbehandling av muskel-skjelettplager er utbredt injeksjoner er spesielt omdiskutert. Hva er årsaken, hva er driverne, hva er evidens og hva kan vi gjøre?

• Kroppspress og estetiske helsetjenester
    Det er etter hvert blitt mange som tilbyr medisinsk kompetanse til å endre kroppens utseende. Skillet mellom hva som er nødvendige helsetjenester og hva som er korreksjon av normale varianter, er uklar. I hvilke tilfeller bidrar til behandlingen til at man får det bedre med seg selv, og når går det over i å skape kroppspress og behandlingsbehov? Hvem definerer hva som skal være normalt, og når blir det normale unormalt? Når bør helseprofesjonene avstå fra estetisk behandling?

• Med paracet i pennalet
    Utbredelsen av smertebehandling med reseptfrie midler hos barn og unge øker. Gir man piller for smerter og symptomer som uansett går over? Kan smertene være et utrykk for noe annet man ikke kan behandle med piller?

• Helsekompetanse – en vei ut?
    Hva er helsekompetanse? Vil alt vi har snakket om i dag (overbehandling av muskel og ledd, estetisk behandling av normale kroppsvarianter og unødvendige medisiner til barn) løses dersom befolkningens helsekompetanse blir bedre?

Konferansen med lunsj er gratis, og teller 6 timer i NTFs obligatoriske etterutdanning

Mer informasjon og lenke til påmelding finner du på legeforeningen.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 14. februar 2023