Verdens tobakksfrie dag - 31. mai

Bilde

Verdens helseorganisasjon (WHO) er initiativtaker til markeringen av Verdens tobakksfrie dag (World No Tobacco Day), og årets tema er “Tobacco: Threat to our environment”. Kampanjen har som mål å øke bevisstheten blant publikum om miljøpåvirkningen av tobakksbruk – fra dyrking, produksjon, distribusjon og avfall. Kampanjen skal gi tobakksbrukere én ekstra grunn til å slutte.

Med et årlig klimagassbidrag på 84 megatonn CO2-ekvivalenter, bidrar tobakksindustrien til klimaendringer, skader på økosystemer og sløsing med ressurser.

Rundt 3,5 millioner hektar land blir ødelagt for tobakksdyrking hvert år. Å dyrke tobakk bidrar til avskoging, spesielt i utviklingsland. Avskoging for tobakksplantasjer fremmer jordforringelse og reduserer kapasiteten for å kunne dyrke andre avlinger.

"Miljøpåvirkningene av tobakksbruk legger unødvendig press på allerede knappe naturressurser og skjøre økosystemer. Dette er spesielt farlig for utviklingsland, siden det er der mesteparten av tobakksproduksjonen skjer", sier Dr Ruediger Krech, direktør for helsefremmende arbeid i WHO, i en uttalelse på deres nettsted Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..

Miljøbelastningen faller på land som er minst i stand til å takle det, mens fortjenesten tilfaller internasjonale tobakksselskaper basert i høyinntektsland.

Tobakksindustrien har også investert mye for å "grønnvaske" deres miljøskadelige praksis ved å finansiere miljøprosjekter og organisasjoner for samfunnsansvar.

Ved å stumpe røyken og redusere tobakksforbruket vil man bidra til å nå målene for bærekraftig utvikling, ikke bare de som er direkte relatert til helse. Målet med årets markering er å gi tobakksbrukere nok en grunn til å slutte.

Les mer på www.who.int Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 13. mai 2022