Gum Health Day 2022

Illustrasjoner: European Federation of Periodontology (EFP)

Gum Health Day er en internasjonal markering som holdes hvert år 12. mai, og som skal bidra til oppmerksomhet rundt, og forståelse av periodontale sykdommer i befolkningen. Slagordet for årets markering er “Treat your gums".

Gum health day har som mål om å øke offentlig bevissthet om årsaker og konsekvenser av tannkjøttsykdommer - gingivitt, periodontitt, peri-implantat mukositt og peri-implantitt.

Kampanjen har fokus på forebygging, tidlig oppdagelse og behandling. Ved å bruke slagordet "Treat your gums" fremhever kampanjen viktigheten av å ta godt vare på tannkjøttet, og nødvendigheten av å oppsøke profesjonell hjelp for effektiv behandling av tannkjøttsykdom.

Det er European Federation of Periodontology (EFP) som står bak markeringen og utarbeidelsen av kampanjemateriellet. Norsk Periodontistforening (NPF) og NTF støtter kampanjen og ber medlemmene om å bidra med synlighet.

Følg med på NTFs Facebookside Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. for oppdateringer, eller last ned materiell her:

Les mer om markeringen på www.efp.org/gumhealthday Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Signering av EFP-oppropet
Som en del av kampanjen inviteres tannhelsepersonell rundt om i verden til å signere EFP-oppropet "Perio and General Health", en oppfordring til handling for forebygging, tidlig oppdagelse og behandling av periodontitt. Det er den første formelle erklæringen i internasjonal odontologi som samler år med forskning på sammenhengen mellom periodontal sykdom og systemiske sykdommer, og ber om at periodontitt erkjennes som et stort folkehelseproblem. Klikk her for å signere Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 25. november 2023