Lise Lyngsnes Randeberg skal lede Akademikerne

Bilde

Lise Lyngsnes Randeberg. Foto: Tekna

Styret i Akademikerne har i dag konstituert Lise Lyngsnes Randeberg som leder for organisasjonen. Randeberg er professor i biomedisinsk optikk og fotonikk ved NTNU. Hun har de siste åtte årene vært president i Tekna og nestleder i Akademikerne siden 2016.

Randeberg tar over etter Kari Sollien, som gikk av i starten av november. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

- Jeg er utrolig glad for tilliten og gleder meg til å lede Akademikerne i en tid med store samfunnsendringer. Stadig flere tar høyere utdanning og Akademikerne spiller en viktig rolle for å skape et trygt og fleksibelt arbeidsliv – og utdanning av høy kvalitet, sier Randeberg i en uttalelse på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..

- Akademikerne er et viktig interessefellesskap for alle som har eller tar høyere utdanning. Sammen med alle de dyktige folkene i medlemsforeningene vil jeg jobbe for å videreutvikle dette fellesskapet og fremme interessene til våre medlemmer, sier Randeberg.

Randeberg overtar en organisasjon i sterk vekst. Akademikerne er Norges tredje største hovedorganisasjon med over 230 000 medlemmer.

Fakta om Akademikerne:

Akademikerne er en arbeidstakerorganisasjon for folk med utdannelse på masternivå eller tilsvarende. Hovedorganisasjonen ble stiftet i 1997 og representerer over 231 000 medlemmer i 13 medlemsforeninger.

Akademikerne forhandler lønn og arbeidsvilkår på vegne av foreningenes medlemmer i staten, kommunene og i helsesektoren, og jobber for medlemsforeningenes felles interesser knyttet til næringsdrivende og akademikere i privat sektor.

Akademikernes politikk bygger på at høy kompetanse og kunnskap lønner seg både for den enkelte og for samfunnet, behovet for et fleksibelt og trygt arbeidsliv, et bærekraftig, innovativt næringsliv og en konkurransedyktig offentlig sektor.

Les mer på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 6. desember 2021