Innlogging til "Min side" er for tiden ustabilt grunnet oppgraderinger

Lukk melding
Innlogging til "Min side" er for tiden ustabilt grunnet oppgraderinger

Lukk melding

Den europeiske antibiotikadagen og ny retningslinje for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten

Bilde

18. november er den europeiske antibiotikadagen (European Antibiotic Awareness Day - EAAD) og oppstarten på World Antimicrobial Awareness Week (18.-24. november). I forkant av dagen har også Helsedirektoratet publisert sin oppdaterte retningslinje for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten.

EAAD er et europeisk initiativ koordinert av det europeiske smittevernsenteret (ECDC). Markeringen består av nasjonale kampanjer om forsvarlig bruk av antibiotika i EU / EØS, og finner sted hvert år 18. november. Årets slagord er "Spread Awareness, Stop Resistance". På grunn av COVID-19-pandemien vil EAAD i år bli markert med en digital kampanje.

Oppdatert antibiotikaretningslinje

Helsedirektoratet oppdaterte 16. november retningslinjen for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten.

Kapittelet som omhandler tannhelse inkluderer råd om antibiotikaforskrivning ved akutte odontogene infeksjoner, marginal periodontitt og periimplantitt og antibiotikaprofylakse i tannhelsetjenesten.

Klikk her for å gå til retningslinjen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (helsedirektoratet.no)

Webinar om den nye retningslinjen

I anledning den Den internasjonale antibiotika-uken 2021 arrangerer Antibiotikasenterert for Primærmedisin (ASP) et webinar med temaet «Nytt og nyttig om antibiotika i primærhelsetjenesten». Lenke til webinar og mer informasjon finner du på www.antibiotika.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Gjør kloke valg - råd om antibiotikabruk

Blant de syv rådene til tannleger i klinisk praksis som NTF har utviklet i forbindelse med Gjør kloke valg kampanjen, finnes det to råd om antibiotikabruk:

01 - Antibiotika skal ikke brukes rutinemessig ved behandling av marginal periodontitt og periimplantitt
02 - Antibiotika skal ikke forskrives ved akutte smerter

Les mer om rådene på www.tannlegeforeningen.no/klokevalg

Internasjonale dokumenter om tannhelsetjenestens rolle i kampen mot antibiotikaresistens

Både FDI og CED har publisert nye dokumenter som skal bekjempe overforbruk av antibiotika i tannhelsetjenesten. FDIs dokument er et såkalt "løfte" (pledge) hvor medlemmene forplikter seg til å bekjempe antibiotikaresistens gjennom bevisstgjøring, forebygging av infeksjoner og optimalisering av antibiotikaforskrivning. NTF har signert dokumentet. Last ned dokumentet fra FDI , 73.6 kB, åpnes i nytt vindu. Lenke til et annet nettsted.

CED har i samarbeid med FDIs europeiske avdeling European Regional Organization (ERO) utarbeidet et informasjonsskriv om riktig antibiotikaforskrivning (effective antibiotic stewardship). Last ned dokumentet fra CED/ERO Lenke til et annet nettsted.

Les mer om World Antibiotic Awareness week:

Sist oppdatert: 17. november 2021