Budsjetthøring på Stortinget

Endelig på plass med fysiske møter på Stortinget - president Camilla H. Steinum talte tannhelsens sak på budsjetthøringen 28. oktober.

Regjeringen Solberg leverte forslag til statsbudsjett og gikk av, Regjeringen Støre er igang med tilleggsproposisjon - imens er det høring på Stortinget.

Etter halvannet år med digitale møter er man endelig igang igjen med å møte fysisk på Stortinget. Torsdag 28. oktober møtte NTF-president Camilla H. Steinum til høring i helse- og omsorgskomiteen. På agendaen stor forslag til statsbudsjett 2022.

Den norske tannlegeforening var ikke videre imponert av det fremlagte budsjettforslaget for 2022. Dette var det åttende og siste budsjettet Regjeringen Solberg leverte før den gikk av. Lite er blitt gjort på tannhelseområdet i disse årene.

Les mer om NTFs reaksjon på budsjettforslaget her

På høringen presiserte presidenten hvorfor det er viktig med en helhetlig gjennomgang for tannhelsetjenesten, satsning på TOO og å fullregulere takstene. Finansiering for disse satsningen foreslår NTF en finner med å avslutte prøveprosjektet for Agder og Romerike. Målet for dette prosjektet, som har en ramme på 42 millioner, er å styrke tannhelsetilbudet til personer som mottar hjemme-sykepleie eller bor på sykehjem.

- Dette prosjektet er meningsløst slik det nå er innrettet, fortalte Camilla H. Steinum, president i NTF, til helse- og omsorgskomiteen.

Les høringsnotatet til statsbudsjettet her , 249.2 kB, åpnes i nytt vindu.

Les manus til budsjethøringen her , 16 kB, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 29. oktober 2021