De nye helsepolitikerne

Bilde

Stortingsvalget medførte ikke bare regjeringsskifte, men også skifte av sammensetning av alle komiteene på Stortinget. NTF gratulerer Ingvild Kjerkol som landets nye helse- og omsorgsminister, og alle representantene som nå skal sitte i helse- og omsorgskomiteen (HOK) på Stortinget.

Helse- og omsorgskomiteens medlemmer er nå på plass og teller 15 i tallet. Komiteen skal ledes av Tone Wilhelmsen Trøen fra Høyre, og alle partier utenom Venstre og MDG vil være representert i komiteen.

Nykommer på Stortinget, partiet Pasientfokus er selvfølgelig med i HOK, og med seg får Irene Ojala mange nye stortingsrepresentanter i de andre partiene, som for eksempel Lubna Jaffrey i AP, Marian Hussein i SV og Sandra Bruflot i Høyre.

Med seg i komiteen får komiteleder Trøen også en del rutinerte stortingspolitikere som Bård Hoksrud i FrP og Cecilie Myrseth i AP. Kompetansen hos både nye og gamle stortingsrepresentanter er generelt høy, men NTF vil selvfølgelig invitere seg inn for å gi et påfyll av tannhelsepolitisk kompetanse.

NTF mener at tannhelsetjenesten må bidra i forebyggende og helsefremmende arbeid og dette arbeidet må være en viktig del av fremtidens tannhelsetilbud til befolkningen. Det er sosial ulikhet i oral helse og udekket behov for tannhelsetjenester er størst blant permitterte, arbeidsledige og personer med lav utdannelse og lav lønn. Dette må bekjempes gjennom målrettede tiltak for sosial utjevning.

Vi ser frem til ny periode, med både nye og gamle koster, sier en fornøyd og spent Camilla Hansen Steinum, president i Den norske tannlegeforening. Nå er det bare å jobbe på og få tannhelse opp og frem.

Helse og omsorgsdepartementet Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Ingvild Kjerkol, Ap

Helse- og omsorgskomiteen Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Seher Aydar, R

Olaug Vervik Bollestad, KrF