Nye instruksjonsvideoer om hvordan håndtere tannbehandlingsangst

Bilde

Fra filminnspilling mars 2021. Foto: TkMN/TkØ

Gjennom prosjektet «Tenner, skam og angst» har Tannhelsetjenestens Kompetansesentre utarbeidet en serie filmer om kommunikasjon og tilrettelegging for tannbehandling for redde og traumatiserte pasienter.

Instruksjonsfilmene lanseres 14. oktober og vil bli liggende lett tilgjengelig på www.tooinfo.no. Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. Filmene vil være et viktig hjelpemiddel for tannhelsetjenesten, og målet er å skape trygghet i møte mellom tannlege og pasient, samt sikre en skreddersydd behandling.

Klikk her for å delta på lanseringen av filmene Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. (digital lansering)

NTF oppfordrer alle våre medlemmer og resten av tannhelseteamet til å se gjennom filmene og bruke materiellet aktivt på klinikken til å bli bedre på å håndtere redde pasienter og etablere gjensidig tillit mellom behandler og pasient.

Filmene er et resultat av utviklingsprosjektet «Tenner, skam og angst», finansiert av Stiftelsen Dam gjennom Rådet for psykisk helse. Totalt er det produsert 44 korte filmsnutter, hvorav 27 av dem er informasjonsfilmer rettet mot redde pasienter og 17 av dem er instruksjonsfilmer til tannhelsepersonell.

Sist oppdatert: 4. oktober 2021