Historisk resolusjon om oral helse fra World Health Assembly

Bilde

Illustrasjonen er hentet fra www.fdiworlddental.org

World Health Assembly (WHA) godkjente i slutten av mai en historisk WHO-resolusjon med mål om å sette oral helse på den globale dagsordenen.

Resolusjonen anerkjenner byrden orale sykdommer utgjør globalt og slår fast at det finnes store sosiale ulikheter innen munnhelse. Vedtaket bekrefter også at det finnes en sammenheng mellom orale sykdommer og andre ikke-smittsomme sykdommer slik som hjerte-karsykdommer, diabetes, kreft, overvekt m.m.

Med dette vedtaket oppfordrer WHO medlemsstatene til å adressere risikofaktorer, øke kompetansen hos tannhelsepersonell, og inkludere oral helse i arbeidet med universell helsedekning (UHC). Resolusjonen utfordrer også WHO om å utvikle en global strategi og handlingsplan for oral helse.

Les mer om resolusjonen på WHOs nettsted Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Om World Health Assembly

World Health Assembly (WHA) er det viktigste styrende organet i Verdens Helseorganisasjon (WHO), og består av 194 medlemsstater. Hvert år samles delegater fra alle medlemsstatene for å bli enige om organisasjonens prioriteringer og politikk.

Se opptak fra de ulike innleggene under WHA på www.who.int Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 9. juni 2021