Svært skuffende at sukkeravgiften endres!

Regjeringen har nok en gang funnet veien sammen med FrP i deres siste reviderte statsbudsjett. Fra og med 1. juli forsvinner særavgiften på brus, saft og alkoholfrie varer. Siste halvdel av den usukrede kamelen regjeringen begynte på ved forrige statsbudsjett er nå slukt – rått.

- Folkehelsa er ofret og dette er ikke bra for tannhelsen, sier Camilla H. Steinum, president i Den norske tannlegeforening.

Et sunt kosthold fremmer helse og forebygger en rekke helseplager og folkesykdommer. Kosthold er direkte knyttet til flere av de viktigste risikofaktorene for død i Norge. I Norge har vi en negativ folkehelsetrend med økende vekt, der flertallet av voksne i Norge har overvekt eller fedme. Et høyt inntak av sukker øker risikoen for overvekt og fedme. Dette gir igjen økt risiko for sykdom som diabetes type 2. Reduksjon i sukkerinntak og en reduksjon i inntak av blant annet brus, energidrikker og saft er derfor viktige tiltak, særlig overfor barn og unge.

Studie på studie viser at sukkeravgiften har helsemessige positive konsekvenser. Det er viktige helsemessige hensyn bak å avgiftsbelegge brus og saft når det gjelder ikke-smittsomme sykdommer som hjerte/kar-sykdommer, diabetes og orale sykdommer. Sukkerinntak skader tennene. Det kan føre til kariesutvikling (hull i tennene) og på sikt gi smerter og i verste fall stort behandlingsbehov og tap av tenner. Smerter og tap av tenner kan føre til dårlig tyggefunksjoner som igjen kan gjøre det vanskelig å opprettholde et sunt kosthold. Også sukkerfri brus kan føre til skader på tennene, såkalte erosjonsskader (syreskader), som er skader på tennenes emalje.

Reduksjon i sukkerforbruket står sentralt tannlegenes i folkehelsearbeid og NTF støtter en helsebelagt avgift som direkte styres inn mot en vares sukkerinnhold.

- Denne regjering skuffer nok en gang i sitt folkehelsearbeid, sier en oppgitt president Steinum i Tannlegeforeningen.

7. juni stilte NTFs president Camilla Hansen Steinum på Dagsnytt 18 for å diskutere avgiftskuttet - se innleget på www.nrk.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Les også:

Sist oppdatert: 8. juni 2021