Enighet i Oslo-meklingen for Akademikerne

Erik Graff

Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo. Foto: Akademikerne

Akademikerne er kommet til enighet med Oslo kommune. Medlemmene er sikret en reallønnsvekst.

Partene kom til enighet i meklingen i Oslo kommune torsdag, over et halvt døgn på overtid. Unio har gått til streik, men LO og YS aksepterte. Rammen er på linje med resultatet i KS-området, 2,8 prosent. Resultatet innebærer at kommunens ansatte får en lønnsvekst på minimum 3,45 prosent med virkning fra 1. mai. For de med lønn opp til 481 000 kroner blir lønnsøkningen gitt i kroner, på 16 500 kroner.

- Oppgjøret betyr at våre 3400 medlemmer får en reallønnsvekst, og dette var avgjørende for oss. Det er ingen tvil om at vi hadde større ambisjoner, men det har vært et krevende oppgjør i lys av koronakrisen, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.Les mer om lønnsforandlingene på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Sist oppdatert: 28. mai 2021