Gum Health Day 2021

Bilde

Illustrasjoner: EFP

Gum Health Day 2021er en internasjonal markering som holdes hvert år 12. mai, og har som mål å øke kunnskapen og bevisstheten rundt viktigheten av et sunt og friskt tannkjøtt. Slagordet for årets markering er "Tannkjøttsykdommer kan forebygges".

Det er den europeiske perioforeningen (EFP) som står bak kampanjen, og målet er å øke bevisstheten rundt tegn og symptomer på tannkjøttsykdommer - gingivitt, periodontitt og peri-implantitt. Materiellet informerer bl.a. om at årlig ånde og løse tenner kan indikere tannkjøttsykdom, følsomme tannhalser kan være en konsekvens av periodontitt, og at røyking er en viktig risikofaktor for tannkjøttsykdommer.

NTF oppfordrer medlemmene til å delta i kampanjen ved å bruke slagordet og emneknaggen #GumHealthDay i sosiale medier. Målet er å gjøre mennesker over hele verden oppmerksomme på at ikke bare er tannkjøttsykdommer alvorlige, kroniske, inflammatoriske tilstander som kan påvirke den generelle helsen og livskvaliteten negativt, men også at de kan forebygges og behandles. Kampanjen råder folk til å fortsette med jevnlige besøk hos tannlegen eller periodontisten, selv under Covid-19-pandemien.

Følg med på NTFs Facebooksidelenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu for oppdateringer, eller last ned materiell her:

Les mer om markeringen på www.efp.org/gumhealthdaylenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu

Signer oppropet

EFP har utarbeidet et opprop om behovet for forebygging, tidlig påvisning og behandling av periodontitt. Det er den første formelle, internasjonale erklæringen innen perio, og oppsummerer mange års forskning på sammenhengen mellom periodontal sykdom og systemiske sykdommer, samt stiller krav om at periodontitt må anerkjennes som et viktig folkehelseproblem.

Signer oppropet på www.efp.orglenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu

Sist oppdatert: 27. april 2021