Partienes landsmøtesesong er i gang

Skjermdump oppvarmingsdebatt om tannhelse i regi av Årstad Arbeidersamfunn og Bergenhus Arbeiderpartilag - hentet fra Årstad Arbeidersamfunns facebookside

Miljøpartiet De Grønne har allerede avholdt landsmøte, og helgen 15.-17. april står Arbeiderpartiet for tur. I den anledning har president Camilla Hansen Steinum deltatt på en oppvarmingsdebatt om tannhelse i regi av Årstad Arbeidersamfunn og Bergenhus Arbeiderpartilag.

I forslaget til det nye partiprogrammet til Arbeiderpartiet (2021-2025) er universell tannhelse en av satsningene, og det er flere forslag som skal opp til behandling på landsmøtet. Sammen med blant annet Marte Mjøs Persen, ordfører i Bergen og førstekandidat på Arbeiderpartiets stortingsliste fra Hordaland, deltok president Camilla Hansen Steinum 7. april i en digital oppvarmingsdebatt om videreutvikling av tannhelsetjenesten, økt offentlig finansiering av tannhelsetjenesten og utjevning av sosial ulikhet i oral helse. Flere tannleger deltok også med spørsmål og kommentarer, og bidro med det til å løfte debatten og belyse ulike utfordringer i tannhelsetjenesten.

Den norske tannlegeforening har i løpet av det siste året levert innspill til alle partiene gjennom deres programprosesser. Det blir spennende å se hva APs landmøte faktisk lander på. - De har mange punkter om oral helse på sitt forslag til stortingsprogrammet og tannhelse tegner seg til å kunne bli en viktig sak ved stortingsvalget i år, sier president Camilla Hansen Steinum.

Les også: Hva står det om tannhelse i partienes programforslag? (publisert 20. desember 2020)

Sist oppdatert: 8. april 2021