Munnhelse og ernæring ved sykdom - Munnhelsedagen 2021

Munnhelsedagen 2021 markeres i år digitalt ved et seminar om viktigheten av god munnhelse og riktig ernæring i behandling av en rekke ulike sykdommer. NTF og Klinisk Ernæringsfysiologers Forbund (KEFF) står sammen om markeringen.

Frokostwebinar

Munnhelse og ernæring påvirker vår generelle helse. Sykdom i munnen kan ha direkte påvirkning på en rekke generelle sykdommer, og omvendt. God munnhelse er grunnleggende for god ernæring, som igjen står helt sentralt i behandling og oppfølging av syke og pleietrengende. Konsekvensene av dårlig munnhelse og suboptimal ernæring blir spesielt tydelige hos pasienter med kreft, demens, diabetes, kjerte-karsykdommer, samt hos multimedisinerte pasienter med munntørrhet.

NTF og KEFF inviterer til frokostwebinar om dette viktige temaet i forbindelse med markeringen av Verdens munnhelsedag.

Dato: kl. 09-10 fredag 19. mars
Sted: Nettbasert

Klikk her for mer informasjon og påmelding

Om Verdens Munnhelsedag 2021

Verdens Munnhelsedag (World Oral Health Day) markeres årlig 20. mars. I år er temaet "God munnhelse kan hjelpe deg til å leve et lengre, sunnere liv".

God munnhelse er en av grunnpilarene for generell helse og velvære. En sunn munn lar folk snakke, smile, lukte, smake, tygge, svelge og formidle en rekke følelser med selvtillit og uten smerte, ubehag og sykdom.

Orale bakterier og infeksjon assosiert med tannkjøttsykdom påvirker blodet ditt, og øker risikoen for en rekke andre sykdommer. God munnhelse kan derimot ha en positiv innvirkning på forebygging, behandling og håndtering av en rekke sykdommer, og er viktig for å sikre god livskvalitet.

De fire hovedfaktorene som utgjør en risiko for orale sykdommer er sukkerholdig kosthold, tobakksbruk, skadelig bruk av alkohol og dårlig munnhygiene. Ved å redusere risikofaktorene for orale sykdommer kan man også forebygge andre sykdommer, slik som hjerte/kar- og luftveissykdom, kreft og diabetes.

De fleste orale sykdommer kan i stor grad forebygges og jo tidligere endringer og symptomer oppdages, jo enklere er det å behandle, og dermed unngå negative konsekvenser for resten av kroppen.

Jevnlig kontroller hos tannlegen er derfor en god investering, ikke bare for munnhelsen, men for den generelle for helsen.

FAKTA: Du kan ikke være sunn uten god munnhelse. Orale sykdommer påvirker direkte et begrenset område av menneskekroppen, men konsekvensene av redusert munnhelse påvirker kroppen som helhet.

Støtt opp om markeringen!

Vi har laget informasjonsmateriell som medlemmer og andre kan henge opp på venteværelset og dele i sosiale medier:

Følg oss på NTFs Facebookside Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. og del innlegg og bilder vi publiserer i dagene frem mot 20. mars - bruk gjerne emneknaggene #Munnhelsedagen / #WOHD2021

Les mer om tidligere års markeringer på www.tannlegeforeningen.no/munnhelsedagen

Sist oppdatert: 1. mars 2021