Periodontitt knyttet til COVID-19 komplikasjoner

Illustrasjon: EFP

COVID-19-pasienter har minst tre ganger større sannsynlighet for å oppleve komplikasjoner hvis de også har tannkjøttsykdom, ifølge en ny studie publisert i Journal of Clinical Periodontology, som utgis av European Federation of Periodontology (EFP).

Over 500 pasienter med COVID-19 har deltatt i studien, som viste at pasienter med periodontitt hadde 3,5 ganger økt sannsynlighet for å bli lagt inn for intensivbehandling, 4,5 ganger økt sannsynlighet for å trenge ventilator og nesten ni ganger økt sannsynlighet for å dø, sammenlignet med de uten tannkjøttsykdom.

Blodmarkører som indikerer betennelse i kroppen var signifikant høyere hos COVID-19 pasienter som hadde tannkjøttsykdom sammenlignet med de som ikke hadde det, noe som antyder at betennelse kan forklare den økte komplikasjonsraten.

"Resultatene av studien antyder at betennelser i munnhulen kan føre for at koronaviruset blir mer aggressivt," uttaler professor Lior Shapira, president for EFP, i en pressemelding fra foreningen. "Oppfølging av munnhygienen bør være en del av helseanbefalingene for å redusere risikoen for alvorlig COVID-19-sykdom."

Les hele pressemeldingen fra EFP , 190 kB, åpnes i nytt vindu. (pdf på engelsk) eller på www.efp.org Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Bakgrunnsinformasjon

Periodontitt, en alvorlig form for tannkjøttsykdom, rammer opptil halvparten av alle voksne over hele verdenen. Periodontitt forårsaker betennelse i tannkjøttet, og hvis det ikke blir behandlet, kan betennelsen spre seg videre til andre deler av kroppen.

COVID-19 er assosiert med en inflammatorisk respons som kan være dødelig. Denne studien undersøkte sammenhengen mellom periodontitt og COVID-19 komplikasjoner.

Referanser:

1. Marouf N, Cai W, Said KN, et al. Association between periodontitis and severity of COVID-19 infection: a case-control study. J Clin Periodontol. 2021. doi:10.1111/jcpe.13435.
  2. Nazir MA. Prevalence of periodontal disease, its association with systemic diseases and prevention. Int J Health Sci. 2017;11:72–80.
  3. Gomes-Filho IS, da Cruz SS, Trindade SC, et al. Periodontitis and respiratory diseases: A systematic review with meta-analysis. Oral Dis. 2020;26:439–446.
Sist oppdatert: 4. februar 2021