Brudd i staten: - Skuffet over liten forhandlingsvilje

Anders Kvam

Anders Kvam, Foto: Akademikerne

Det er brudd i hovedtariff-forhandlingene mellom Akademikerne og staten. – Staten har lukket døra for forhandlinger både om økonomi og forbedring av tariffavtalen. Derfor ber vi nå om bistand fra Riksmekleren for å komme til enighet, sier forhandlingsleder Anders Kvam i Akademikerne stat.

Tekst og bilde: Akademikerne

Med koronapandemi og usikre økonomiske utsikter som bakteppe gikk Akademikerne til forhandlingsbordet med forventninger om et ansvarlig oppgjør.

- Jeg mener staten skyter seg selv i foten. De har gått inn i forhandlingene med mål om at statlige virksomheter skal ha handlingsrom og tillit slik at de kan lykkes med å rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere. Vi deler disse målene, og det er overraskende og skuffende at staten nekter å åpne reelle forhandlinger om forbedringer i avtalen, sier Kvam.

Akademikerne vil gjøre det enklere for ledere og tillitsvalgte å samarbeide og finne gode løsninger på arbeidsplassen.

- I 2016 forhandlet vi frem et lønns- og forhandlingssystem for våre medlemmer som bedre verdsetter utdanning og kompetanse. Det er vi godt fornøyd med, men det kan bli enda bedre, sier Kvam.

Forhandlingene om forbedring av tariffavtalen og den økonomiske rammen blir nå gjenstand for mekling.

Les mer om årets lønnsforhandlinger på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 14. september 2020