Hans Petter Graver kåret til vinner av årets Akademikerprisen

Hans Petter Graver

Professor Hans Petter Graver tildeles Akademikerprisen 2020. Foto. Akademikerne

Akademikerprisen deles ut til personer som har utmerket seg med sin forskning, bidrag til akademisk frihet og kunnskapsformidling. Prisen for 2020 går til professor dr. juris Hans Petter Graver for sin forskning og kunnskapsformidling om etikk og rettssikkerhet.

- Graver er en rollemodell for andre akademikere. Som forsker og formidler bringer han frem ny kunnskap, utfordrer etablerte sannheter og viser betydningen av akademikere for politikk og samfunn, sier juryleder Merete Nilsson.

Professor dr. juris Graver mottar prisen for sin forskning, som er både omfattende og tverrfaglig, og sin forsknings- og kunnskapsformidling. Etikk og rettssikkerhet er fremtredende temaer i Gravers forskning, forfatterskap og formidling. Et eksempel på dette er prisvinnerens siste bok, «Jussens helter», som ble utgitt i vår. Dette er historien om tolv jurister som har valgt å følge sin egen samvittighet, fremfor å leve opp til systemets krav.

Les mer om prisen og juryens begrunnelse på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Prisutdelingen finner sted under seminaret Akademisk frihet under press 21. oktober.
Mer informasjon om seminaret og lenke til påmelding finner di på www.akademikerne.no Lenke til et annet nettsted.

Om prisvinneren:

Hans Petter Graver er professor ved Det Juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo, der han i perioden 2008-2015 var dekan. Han mottok i 1986 H.M. Kongens Gullmedalje for sin doktoravhandling Den juristskapte virkelighet. Graver er medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi og er preses i perioden 2019-2021. Han er æresdoktor ved Universitetet i Uppsala i 2020, Universitetet i Heidelberg (2017) og Universitetet i Helsingfors (2010). I 2019 ble han valgt som æresmedlem av Juridiska föreningen i Finland.

Sist oppdatert: 28. august 2020