Gum health day - 12. mai

Den Europeiske Periodontistforeningen (European Federation of Periodontology - EFP) arrangerer hvert år Gum Health Day den 12. mai. Målet med dagen er å øke kunnskap og bevisstgjøring rundt periodontal sykdom og dens betydning for generell helse, estetikk, selvbilde og selvtillit.

Årets slagord er "Say NO to bleeding gums", og budskapet er at tannkjøttet skal ikke blø uten grunn. Hvis det blør betyr det at noe er galt. Kampanjen har som mål å øke bevisstheten rundt viktigheten av å identifisere blødende tannkjøtt som et tegn på tannkjøttsykdom, og at dette igjen kan være et symptom på alvorlige systemiske sykdommer.

I forbindelse med markeringen har EFP utarbeidet informasjonsmateriell, videoer m.m. En av informasjonsplakatene er oversatt til norsk i to versjoner:

Gum Health Day markeres i mer enn 40 land over hele verden. Støtt kampanjen ved å dele plakater og informasjonsmateriell på klinikken og i sosiale medier med #GumHealthDay

Les mer om kampanjen på www.efp.org Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Bakgrunn*:

• Periodontitt er den vanligste medisinske tilstanden blant voksne, men går ofte udiagnostisert og ubehandlet
  • 8 av 10 personer over 35 lider av en eller annen form for tannkjøttsykdom
  • Tannkjøttsykdom har ikke en tendens til forårsake smerter eller intenst ubehag. Det vanligste symptomet er blødende tannkjøtt.
  • Tankjøttsykdommer representerer en hovedårsak til helseutgifter hos voksne og eldre befolkning.

* Tall og statistikk er heltet fra EFPs rapport "Dossier on periodontal Disease" Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu., utgitt i 2020

Klikk på videoen over for å se eksempel på informasjonsvideoene som EFP har publisert.

For flere slike videoer se EFPs spilleliste Gum Health Day 2020 på YouTube Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 30. april 2020