Flere vil bli tannlege

Søkertallene for høyere utdanning 2020 ble lagt frem 24.april. Tallene viser at stadig flere ønsker å bli tannlege.

Tallene fra Samordna opptak viser at odontologistudiet har en økning på 4,5 prosent, fra 4.440 søkere i 2019 til 4.641 i 2020. President i Tannlegeforeningen, Camilla Hansen Steinum er glad for økningen.

- Tallene viser at odontologistudiet og yrket har svært god anseelse blant de unge, og at det er mange som ønsker å bli tannlege. Det er veldig bra. Jeg kan forsikre dem om at de har søkt på et veldig interessant og givende studium, og at de kan glede seg til et yrke som har befolkningens helse i sentrum, sier Steinum.

Tallene fra Samordna opptak viser at det i år er rekordmange søkere til høyere utdanning. Totalt har 150.784 personer søkt seg til høyere utdanning innen fristen. Det er en økning på litt over 8,7 prosent fra i fjor.

Hele oversikten over søker og opptakstall for 2020 er lagt ut på nettsidene til Samordna opptak Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..

Sist oppdatert: 27. april 2020