Nye råd og anbefalinger til tannhelsetjenesten

Helsedirektoratet og FHI har publisert nye råd til tannhelsetjenesten. FHI anbefaler forsterkede smitteverntiltak for alle pasienter ved alle aerosolgenerende prosedyrer i kommuner med smitterisikonivå 4-5. Se også nye anbefalinger ved smitterisikonivå 3.

Lukk melding
Nye råd og anbefalinger til tannhelsetjenesten

Lukk melding

TrinnVis oppdatert i henhold til Helsedirektoratets nye veileder

Smittevern-delen i TrinnVis er nå oppdatert i forhold til både generelle smittevernkrav og de spesifikke kravene for tannhelse, og vil gjøre det enklere for tannleger å overholde myndighetens påbud når de nå starter opp igjen driften.

Søndag 19. april kom Helsedirektoratets veileder for helsevirksomheter som skal starte opp igjen etter å ha vært helt eller delvis nedstengt på grunn av koronaepidemien. Ifølge veilederen er det en forutsetning at disse helsevirksomhetene overholder de generelle kravene til smittevern. I tillegg til dette stilles det spesifikke krav til tannhelsetjenesten.

Alle TrinnVis-kontoer – uansett faggruppe – er oppdatert med generelle rutiner for smittevern.

I tillegg har de som er registrert som tannlegevirksomhet fått flere rutiner på de spesifikke kravene, blant annet:

• Renholdsrutiner
  • Bestilling av tannlegetime (type pasienter som er prioritert, vurdering om fysisk konsultasjon er nødvendig, vurdering av pasientens smittestatus)
  • Henvisning av pasienter til beredskapsklinikker
  • Risikovurdering

Les mer på www.trinnvis.nolenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu

HUSK: TrinnVis har utvidet prøvetid på 3 mnd og gratis etablering (spar 2000,-) for nye kunder som registrerer seg innen 30.april.

Sist oppdatert: 23. april 2020