Smittevern på klinikker i disse koronatider

varseltrekant

NTF har fått inn forespørsler om hvordan man skal forholde seg i disse koronatider.

Årsaken er at konsekvensene for en tannklinikk kan bli ganske store om en av de ansatte blir smittet, eller om man behandler en person som i ettertid viser seg å ha vært smittet ved behandlingstidspunktet.

Vi har allerede medlemmer som sitter i karantene og ikke kan gå på jobb, og i verste fall kan en klinikk bli stengt i flere uker.

Informasjonsskriv

Vi anbefaler alle tannleger om å bedre informasjonen ut til pasientene, og å henge opp informasjonsskriv utenfor inngangsdør, i heisen e.l. for å unngå å få disse pasientene inn på venterommet.

Her er et eksempel på tekst:

OBS! VIKTIG INFORMASJON TIL VÅRE PASIENTER ANGÅENDE KORONAVIRUS.

Dersom du i løpet av de siste 14 dagene har vært på reise i områder med vedvarende smittespredning av Koronavirus SKAL DU IKKE GÅ INN PÅ KLINIKKEN. (se informasjon om hvilke steder som regnes som områder med vedvarende spredning på FHI.no, men per 4. mars er dette fastlands-Kina, Hong Kong, Singapore, Japan, Iran, Sør-Korea og alle de italienske regionene nord for Roma (Lombardia, Veneto, Emilia-Romagna og Piemonte, Valle d’Aosta, Liguria, Marche, Trentino-Alto Adige, Veneto, Friuli -Venezia Giulia, Toscana, Umbria og Abruzzo).

Vennligst ta kontakt på telefon for å avtale ny time.
Dette gjelder også dersom du har forkjølelsessymptomer, hoste, feber eller er blitt tungpustet.

Takk for forståelsen.

Telefon til vår klinikk: XX XX XX XX

SMS varsling

I tillegg vil vi anbefale at alle legger inn en kortversjon som kan sendes ut som SMS-varsel. Forslag til tekst:

Korona: Har du vært i risikoområder, hatt kontakt med noen som er smittet eller i karantene, eller har symptomer som kan minne om vanlig forkjølelse eller influensa? Ta kontakt med oss på tlf XX XX XX XX.

Vi anbefaler at disse tas inn til time etter at smitterisiko er over (14 dager uten symptomer).

Mer informasjon

Vi vil understreke at for friske individer anses helserisikoen om man blir smittet som relativt lav, men personer med underliggende sykdommer kan utvikle alvorlig sykdom.

Slik oppmerksomheten rundt dette er i samfunnet nå kan altså allikevel konsekvensene for den enkelte klinikk bli store, som nevnt ovenfor. Derfor er det greit å være ute med informasjon i forkant.

Les også:

Vi anbefaler også alle medlemmer å holde seg oppdatert på informasjonen som publiseres på www.fhi.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Sist oppdatert: 10. mars 2020