Oppdatert 04/03 - Informasjon om nytt koronavirus

Foto: CDC, Alissa Eckert

NTF har mottatt mange henvendelser fra medlemmer med ulike spørsmål angående det nye koronaviruset. Vi oppfordrer alle medlemmer til å holde seg oppdaterte ved å følge informasjonen som Folkehelseinstituttet (FHI) publiserer på sine nettsider.

FHI har publisert en rekke fakta, tips og råd til helsepersonell, inkludert definisjoner, vurdering av pasient, testing og rutiner for varsling og smittevern. De oppdaterer også sidene jevnlig med nye tall og råd til befolkningen og helsepersonell.

Les mer på www.fhi.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Smittevern og informasjon til pasienter

Vi minner om våre sider om smittevern og om de basale smittevernrutinene. Disse rutinene er fremdeles gyldige.

Vi anbefaler våre medlemmer å henge opp informasjonsskriv utenfor inngangsdør, i heisen e.l. for å unngå å få pasienter med smitterisiko inn på venterommet, samt sende ut sms-varsling.

Pasienter som har vært på reise i områder med vedvarende smittespredning, eller opplever forkjølelsessymptomer som hoste, feber eller er tungpustet bør kontakte klinikken per telefon for å avtale ny time.

Forslag til tekst for informasjonsskriv finner du på www.odont.uio.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. eller i nettsaken "Smittevern på klinikker i disse koronatider"

Tanntekniske produkter fra Kina

Odontologisk fakultet har også utarbeidet en midlertidig instruks for mottak og håndtering av tanntekniske produkter fra Kina - denne kan leses på UiOs nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.

Mistanke om smitte?

Helsepersonell som mistenker et tilfelle av koronoavirus hos pasienter, skal straks varsle kommuneoverlegen i sin kommune. Kommuneoverlegene i hver kommune har ansvar for den lokale beredskapen og skal ifølge fylkeslegene være tilgjengelige 24/7 for å håndtere bekreftede og/eller mistenkte tilfeller for smittevern, smitteoppsporing, miljøtiltak og vurdering av behov for isolering.

Hvis du tror du selv kan være smittet, ring 116 117

Spørsmål?

Mer informasjon finner du også

Har du spørsmål utover informasjonen på sidene over ber vi deg ringe FHIs publikumstelefon 815 55 015